Nyhet / Publicerad 3 maj 2019

Föreläsning 2019: Vad är en människa?

21 maj 2019 hölls en föreläsning i Lunds domkyrka om artificiell intelligens och maskininlärning inom vården, vad robotar lär sig av människor och vad roboten lär oss om människan. Föreläsare var Elin Trägårdh, läkare vid klinisk fysiologi och nuklearmedicin samt Christian Balkenius, professor i kognitionsvetenskap.

Artificiell intelligens som möjlighet och gräns

Artificiell intelligens och maskininlärning är expansiva områden i vår tid. Nya möjligheter blir synliga och frågor om begränsning och ansvar väcks. Detta område var i fokus vid 2019 års föreläsning arrangerad av Baculus Deperditus. Med hjälp av perspektiv från medicin och kognitionsvetenskap bjöds publiken på insikter om AI inom vården och vad robotar lär sig av människor och vad roboten lär oss om människan.

Kvällens föreläsare

Elin Trägårdh: AI inom medicin – möjligheter och farhågor

Elin Trägårdh är läkare vid klinisk fysiologi och nuklearmedicin vid Skånes universitetssjukhus i Malmö. Hon är också docent vid Wallenberg center för molekylär medicin vid Lunds universitet. Elin bedriver forskning relaterat till artificiell intelligens inom nuklearmedicin, där syftet är dels att förbättra bildkvalitet med hjälp av artificiell intelligens, dels använda maskininlärning för att beräkna automatiska mått ur medicinska bilder, som går att korrelera till exempel till överlevnad eller effekt av behandling.

Christian Balkenius: Robotar som spegling av människan

Christian Balkenius är professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet. Hans forskning handlar om att förstå den mänskliga hjärnan och mekanismerna bakom olika kognitiva förmågor som uppmärksamhet, minne och inlärning. Genom att reproducera mänskliga förmågor i artificiella system som datorer och robotar testas teorier om människans kognition. Målet är att bättre förstå människan och även att i framtiden kunna utveckla en mänskligt baserad artificiell intelligens. Ett speciellt fokus är barns tidiga utveckling och hur denna kan imiteras i robotar.

Musikalisk inramning av orgel och sång

Kvällen ramades in musikaliskt av orgel och sång med biträdande domkyrkoorganist Susannah Carlsson och domkyrkoorganist Robert Bennesh. På programmet stod:

• ”Ave Maris Stella” Gregorian chant
  • ”Andante für eine Orgelwalze” KV 616 WA Mozart