Nyhet / Publicerad 3 juni 2020 / Ändrad 13 augusti 2020

Sex konstnärer visar konstverk i Lunds domkyrka

I sommar får konsten en lite annan roll i Lunds domkyrkas krypta. Under sex veckor, den 11 juli-20 augusti, visar sex olika konstnärer varsitt verk. En vecka per konstnär och verk.

Detalj från ett verk av konstnären Ann Edholm.

Foto: Torben Eskeröd

Sedan lång tid tillbaka var planen att sommaren 2020 visa Jerusalem, en gemensam installation av Ann Edholm och Tom Sandqvist, i kryptan. På grund av ovissheten i samband med Coronapandemin flyttas utställningen fram och presenteras förhoppningsvis sommaren 2021 - nästa år i Jerusalem.

I det nya upplägget är Ann Edholm först ut. Hon låter transportera en av de målningar som hör samman med installationen Jerusalem till Lund. Lichtzwang som verket heter för tankarna till lyrikern Paul Celan och hans av smärta genomsyrade poesi kring Förintelsen.

Övriga fem konstnärer är baserade i Lund med omnejd. Horisonten för valet av verk är den tid vi just nu lever i.

Vecka två får vi möta ett verk av Anita Christoffersson. Christoffersson arbetar med material som emalj och gummi och utforskar cirkeln som form. Ett exempel på ett sådant verk är Gyllene cirkeln i Hörsalen i Domkyrkoforum. Konstnären arbetar också med textil, med minnen och existentiella erfarenheter. Hon broderar in böner, rop och frågor på slitna hand- och näsdukar.

Den tredje veckan kommer Agneta Hemert till kryptan. Hon har tidigare visat målningar i kryptan där hon arbetat med rinnande färg på ritfilm. I verken samspelar det långsamma och det snabba. Eftertänksamhet och koncentration möter det överraskande när färgen rinner och finner sin egen väg. Skörhet och styrka.

Hos Elisabeth Moritz som gästar kryptan den fjärde veckan förenas smärta och skönhet, familjeberättelser och världshistoria. Hon arbetar med fotografier från sin tyska familjs historia och klipper mönster i bilden. Det finns något brutalt i att ge sig på bilderna med saxen samtidigt som mönstren som bildas präglas av en säregen skönhet. Vem äger ett minne? Hur kan sprickorna bli synliga?

Påföljande vecka får vi stanna till inför en målning av Lisa D Manner. Det myllrar av former och tillstånd i hennes målningar. Här finns arkitektoniska element och fragment från naturen. Betraktaren ser in i målningen och känner för ett ögonblick igen en form som sedan förskjuts, förändras. Verklighet bryts ner och omskapas. Världen är tillstånd och rörelse.

Serien avslutas vecka sex med ett verk av Bianca Maria Barmen (se bilden ovan). Hon är känd för Domkyrkans besökare som konstnären bakom den år 2017 invigda dopfunten som är placerad i mittskeppet. Dopfunten kom till i samband med det ekumeniska mötet 2016 då påve Fransiskus och representanter från Lutherska världsförbundet gästade Lund. Bianca Maria Barmens skulpturer präglas av stillhet och närvaro. Här finns en hemlighetsfull öppning mot det som är större än vårt här och nu.

Dessutom visas konst på Väggen i Domkyrkoforum sommaren 2020:

Hans Meerveld Ljusets kraft, måleri den 8 juni-6 juli

Karin Oddner Se människan, fotografi den 11 jul-20 augusti