En valarbetare prickar av på en lista dem som lämnat sin röst.
Lyssna

Nyhet / Publicerad 16 augusti 2024

Registrera valnämndens kontaktuppgifter i Kyrksam

Kyrkovalet 2025 närmar sig och det är dags att se över att kontaktuppgifterna till dig som sitter som ledamot eller ersättare i församlingens/pastoratets valnämnd stämmer i Kyrksam. Det är en förutsättning för att viktig information och material ska kunna nå fram till dig på utsatt tid.

Pastorsexpeditionen eller administratör i församlingen registrerar


Som ledamot eller ersättare i valnämnden kan du inte själv registrera dina kontaktuppgifter i Kyrksam. Kontakta pastorsexpeditionen i din församling för att få hjälp med registreringen. Det är ytterst kyrkoherden som ansvarar för att registreringen i Kyrksam är korrekt.

Uppgifter som ska registreras

Enligt regelverket ska följande uppgifter registreras för varje ledamot och ersättare i församlingens valnämnd:

  • namn
  • personnummer
  • postadress 

Därutöver behöver även följande registreras för att valarbetet ska fungera:

  • e-postadress till varje ledamot och ersättare så att de får löpande information direkt från Valkansliet på nationell nivå. 
    Sådan information skickas per automatik även till församlingens/pastoratets officiella e-postadress.
  • telefonnummer till varje ledamot och ersättare
  • leveransadress till den fysiska plats dit valmaterialet ska levereras
  • korrekta start- och stoppdatum för respektive persons uppdrag

Frågor om registrering i Kyrksam

Sara Ingelsson

Sara Ingelsson

Handläggare utbildning/personal, Lunds stift

Mer om Sara Ingelsson

Avdelningen för främjande och samverkan