En mossig stubbe i skogen.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Svenska kyrkans skogsbruk uppmärksammas internationellt

Nyhet Publicerad

Prästlönetillgångarna, Svenska kyrkan, berättar om hållbart skogsbruk och avkastningskrav, i ett symposium vid FN:s generalförsamling.

Svenska kyrkans skogsbruk har uppmärksammats för sättet man arbetar med att kombinera avkastningskrav med hållbarhet. Symposiet ”Holywood – an ecclesiastical approach to forest management” fokuserar på de målkonflikter som kan uppstå när skogsbruk bedrivs i en föränderlig miljö samtidigt som olika intressen och förväntningar ska balanseras mot varandra.

Symposiet är digitalt och äger rum den 28 september kl 15.00.

Katarina Hallenborg, chef för egendomsförvaltningen i Lunds stift medverkar liksom Sofia Bäcklund, verksamhetsansvarig för Stiftens egendomsförvaltningars förening.

Mer om Lunds stifts prästlönetillgångar

Prästlönetillgångar

Lunds stifts prästlönetillgångar (PLT) består av prästlönefastigheter, det vill säga jord- och skogsfastigheter, samt prästlönefonder. Prästlönetillgångarna har till ändamål att bidra till Svenska kyrkans förkunnelse. I Lunds stift har egendomsnämnden till uppgift att förvalta dessa tillgångar.

Skogsbruk i Lunds stift

Lunds stift förvaltar 9400 hektar produktiv skogsmark i Skåne och Blekinge. Det är ungefär 1,6 procent av all skog inom denna region. Skogsbruket är miljöcertifierat sedan många år tillbaka.

Närbild på vete som växer på en åker.

Jord

Svenska kyrkan är en av de största markförvaltarna i Skåne och Blekinge. Som stor markförvaltare strävar Lunds stift efter att agera förutseende, stabilt och ansvarsfullt.