Foto: Privat.

Ung trio från Ängelholm på upplevelserik resa till Rom

”Det var absolut värt 60 timmar på en buss!” Det konstaterar tre ungdomar från Ängelholms församling som varit med på en ekumenisk resa till Rom. ”Höjdpunkten var mässan på Petersplatsen med Påve Franciskus där tusentals människor från hela världen samlats.”

Det säger Tuva Gustafsson, 22 år, Hannes Höggren, 18 år och Jesper Enberg, 23 år. Entusiasmen går inte att ta miste på när de berättar om vad de nyss har varit med om. Visst tog det tid, 33 timmar dit och 27 timmar hem, men bussresan genom Europa var rolig och gav möjlighet att lära känna varandra.

-Det vara den stora mässan som vi var med om som gjorde störst intryck på mig. Jag har ett intresse för ekumenik och det var fascinerande att möta människor från olika världsdelar. Många unga deltog, men också nunnor från Asien, Sydamerika och Polen. Körer från Ukraina, Serbien och Nigeria medverkade och en pjäs framfördes av unga med funktionsnedsättning, berättar Hannes.

Påve Franciskus talar inför folkmassorna. Foto: Privat.

Fyra timmar lång mässa

-Att vara där på Petersplatsen var häftigt. Mässan pågick i fyra timmar och minst 4 000 hade samlats. Körerna sjöng fint. Jag förstod inte påvens predikan som var på italienska, men det lät vackert, tycker Tuva.

-Resan var en otrolig upplevelse. Det gav mycket att komma i kontakt med en annan religion. Vi mötte bara kristna, men de har andra traditioner än oss. Man blev tagen. De ber med en sådan passion och sjunger med inlevelse, påpekar Jesper och fortsätter:

Tusentals i tyst bön tillsammans

- Under mässan på Petersplatsen hölls en stilla bön. När tusentals människor är så tysta och ber tillsammans är det mäktigt och kraftfullt.

Tuva och Hannes sov på madrasser i det lokala församlingshemmet där det fanns två sovsalar, en för tjejer och en för killar. Jesper bodde tillsammans med några andra unga hemma hos en polsk-italiensk familj.

Sedan trion har landat hemma i Ängelholm igen har de fått många frågor om resan – om hur det var att möta en annan religion men också om maten och boendet.

-Vi är tacksamma för att ha varit med om detta. Romresan har gett mersmak.

Svaret på vad som är nästa önskeresmål kommer direkt. Nu längtar de efter att besöka Taizé i Frankrike.

Huvudlärare för alla sorters kristna. Även påven är med och tackar av den heliga ikonen av heliga Maria. Foto: Privat.

Extremt roligt och belönande

Alla tre har varit eller är engagerade som ungdomsledare i församlingen. Vad är skälet till det?

-Det är extremt roligt och väldigt belönande att vara betydelsefull för andra unga, säger Jesper.

Maria Lundström

Trion från Ängelholm upplever Rom, här Fontana di Trevi. Jesper Enberg, Hannes Höggren och Tuva Gustafsson. Foto: Foto: Privat.

FAKTA

En buss lastad med ungdomar från Gävle i norr till Malmö i söder for till Rom på en veckolång resa i slutet av september och början av oktober månad. Från församlingen i Ängelholm reste även Thérèse Andrée Kjellström, komminister och sjukhuspräst samt Fredrik Höggren, kyrkoherde och prost i Bjäre-Kulla kontrakt.

Arrangör var Sveriges kristna råd. Ungdomarna togs emot av församlingen i kyrkan Chiesa di San Felice da Cantalice i Centocelle.

Målet för resan var att delta i den ekumeniska konferensen ”Together 2023” och väl på plats var syftet att unga människor från olika delar av världen skulle samlas för att förenas i bön och gudstjänster.

Ekumenik är strävan efter kristen enhet. Ordet ekumenik kommer från grekiskans oikoumene och betyder världsvid. Alla kristna är en del av den världsvida kyrkan.

I byn Taizé lever ett kristet ekumeniskt brödraskap. Under delar av året välkomnas besökare dit för att dela tro och liv. Taizé är ett känt resmål särskilt för unga människor.

TIPS

Resan för de tre ungdomarna från Ängelholm bekostades av Lunds Missionssällskap. Vill du också göra en resa? Lunds Missionssällskap delar ut resestipendier både till enskilda personer och till grupper.

Bidrag till gruppresor ges till resor som utgör en del av ett utbyte mellan församlingar eller kyrkligt anknutna grupper i Sverige och församlingar eller organisationer utomlands. Medel ges företrädesvis till ungdomars deltagande i resor.

Bidrag ges till enskilda sökande, främst ungdomar, som önskar göra en volontärinsats i en kyrka utanför Europa. Stipendiaten ska vara väl förankrad i kyrkan och beredd att dela med sig av intryck och erfarenheter vid hemkomsten.

Läs mer här https://www.lundsmissionssallskap.se/stipendium/