Nyhet / Publicerad 4 maj 2021

Café XP - "From the beginning"

En plats för ungdomar på ett nytt sätt

Historia - Café XP

Café XP är en visionsburen verksamhet som föddes i mörkaste november 2005.
Under ett ungdomsmöte i pingstkyrkan, såg någon vilka möjligheter som fanns där för ett nytt sättt att arbeta bland Lysekils ungdomar. Gud började visa på hur man skulle kunna göra om de olika rummen till ändamålsenliga och välkomnande lokaler för ungdomar. Tankar om olika sorters verksamheter dök upp; om caféöppet, om grupper ledda av ungdomarna själva såsom dans, Alphakurser för ungdom, ungdomsmöten osv.

Vision

Efter bön och samtal mellan församlingarna var det sedan dags att formulera visionen, lösa de praktiska och ekonomiska förutsättningarna och göra en tidsplan. Så sommaren 2006 formades huset om för sitt nya ändamål. Pingstförsamlingen var ytterst generös och med penslar och starka armar skred ungdomarna med sina ledare till verket. Ut åkte alla kyrkbänkar och in kom gamla möbler som fyndades på Second Hand, många liter färg och skruv & spik. Efter ganska mycket slit var det så dags för invigning i september 2006.

Flytten

Sommaren 2008 flyttade vi ner på Drottninggatan och det var åter dags att kavla upp ärmarna och fixa i ordning ett nytt hus. Detta hus växte vi snabbt ur och i februari 2013 fick vi överta Kungstorgskyrkan av Lysekils frikyrkoförsamling där nu all vår verksamhet ryms.

Kontakt:

Joel Wolfbrandt