Foto: Per edler

Ekumeniska veckan i Palma

Böneveckan som firas runt om i världen

En betraktelse från 2024 års bönevecka

Från högtid till vardag - eller är det i vardagen som verklig högtid uppenbarar sig?
Vi har firat fin ekumenisk gudstjänst i katedralen under ledning av Mallorcas biskop. Temat för denna ekumeniska bönevecka, som firas runt om i världen, hämtas från Jesu liknelse om den barmhärtige samariern (eller samariten, som det kanske hette när du gick i söndagsskola). Tjugotalet präster och pastorer från katolska, ortodoxa och evangeliska kyrkor gick i processionen. Hälsningar, böner och texter läster på spanska, katalanska, mallorkin, ryska, rumänska, ukrainska, serbiska, engelska, tyska och även på svenska. Katedralens kör sjöng mycket vackert!

Efter sedvanlig fotografering togs vägen om en av våra hemlösa svenskar som är i lite behov av praktisk hjälp från kyrkan och andra barmhärtiga människor. Tänk att i sådan utsatthet och enkelhet mötas av så mycket personlig integritet parad med tacksamhet, förnöjsamhet och glädje. Ja, så var det faktiskt. (Naturligtvis kan vi inte publicera bilder från sådana möten)
Det blev en timmes samtal, en sorts högtid i vardagen. För vi vet ju att det är genom vår ”nästa”, och ofta bland utsatta människor, som Jesus kommer oss till mötes.
Tack till dig som är medlem i församlingen på Mallorca, och Svenska kyrkan i Sverige. Tack till dig som bidrar med gåvor och tid. Ni är med och gör detta möjligt!

Vill du bidra? Gör det gärna på Swish på nr 1230099283 eller till bankkonto
 IBAN: ES30 0061 0182 5900 8567 0113