Mässa / Gudstjänst

Vi firar mässa/gudstjänst varje söndag kl 18 i kyrkan i Palma. KL 17 är kyrkan öppen för gemenskap och delaktighet i förberedelse av gudstjänsten.

I gudstjänsten finns det plats för alla åldrar. Varje människa kan möta Gud var som helst och när som helst. Men det finns en kraft att göra det tillsammans. Gudstjänsten är församlingens hjärta och där får vi ta emot Guds tjänst till oss och kraft att möta vardagen..

Kyrkan är öppen kl 17 inför mässa/gudstjänsten kl 18.
Efteråt samlas vi till efterföljande mingel med chokladbollar, ost kex och valfri dryck. 

 

MÄSSA ELLER GUDSTJÄNST?

Vad är egentligen skillnaden, kan man undra? Är inte allt vi gör i kyrkan till Guds tjänst? Jo, absolut! Du har helt rätt. När vi möts till gudstjänst så kommer vi för att tacka för allt fantastiskt som Gud har skapat, hämta kraft och inspiration för att kunna gå ut i världen och dela med oss av det vi fått ta emot till våra medmänniskor. Vara i kärlekens tjänst. Eller som man skulle kunna säga på ”kyrkiska” vara Jesu händer och fötter.

Men, vad är då skillnaden? I mässan får vi en extra bonus – vi får ta emot nattvarden. Ett spännande mysterium vi bara kan ana. Vad är det? Följ med och se!

Varmt välkommen till kyrkans gudstjänster och mässor. Se vidare i kalendariet.

 

En gudstjänst växlar. Mellan ord och musik. Mellan sådant vi gör aktivt och sådant vi får ta emot. Men vi gör det tillsammans.

Text och predikan
Vi lyssnar till dagens bibeltexter och till predikan. Predikans syfte är att tolka bibeltexterna så att de blir aktuella i vår tid. Kommande söndags texter hittar du här.

Musik och psalmer
Det är gott att få lyssna till musik och att få sjunga tillsammans. Vår psalmbok innehåller ett stort antal sånger med stor variation. Psalmerna hjälper oss att tolka livet och tron. Och alla får sjunga med.

Bön
Bön är en självklar del av gudstjänsten. Här får vi enskilt och tillsammans vända oss till Gud och prata med honom. I Kyrkans förbön ber vi för världen, kyrkan och oss själva. I samband med förbönen finns också möjlighet att tända ljus. Ljuset är en påminnelse om hoppet. 

Nattvard
Nattvarden är den del i gudstjänsten där vi mest påtagligt får ta emot det som Gud ger. Han ger oss av sitt liv, vi får ta emot kraft, och ge vidare.