Ordföranden i Kyrkorådet

Isabelle Schlyter presenterar sig

ISABELLE – NY ORDFÖRANDE

Bakgrund & sysselsättning:
Isabelle K Schlyter är född och uppvuxen i Danderyd, norr om Stockholm. Gift med Anders Kaarle och har två döttrar, tvillingarna Cassandra och Clara.

Kanslichef i Utrikesförvaltningen sedan 35 år. Utlandsplaceringar i Europa, senast på ambassaden och OSSE-delegationen i Wien. Som kanslichef ansvarar Isabelle för administration, personal, budget, fastigheter, pass och konsulära frågor. Under sin tjänstgöring på UD i Stockholm har hon under många år arbetat med rekrytering och bemanning. Just nu är Isabelle tjänstledig för studier.

Varför Mallorca?
Efter att tidigare ha tillbringat somrarna i Provence hittade vi till Mallorca för ca ett år sedan. Fördelar nu min tid mellan Stockholm, Mallorca och Bad Gastein. Mallorca har ett bra klimat men lite för varmt på sommaren och tyvärr inga skidbackar. Jag och min man cyklar gärna, eller tar en löprunda tidigt på morgonen, för att avsluta med ett bad i havet.

Varför kyrkorådet?
Under flera av mina utlandsposteringar har jag varit ledamot i svenska kyrkans kyrkoråd i det aktuella landet (Athen, Oslo och Wien). Vi har haft ett gott och nära samarbete mellan ambassad och kyrka. Jag har sett vilket enormt fint arbete svenska kyrkan i utlandet gör. Svenska kyrkans personal och frivilliga lägger mycket tid, kraft och engagemang för att få verksamheten att fungera. Med få resurser och knappa medel är detta ingen lätt uppgift. Mitt engagemang i kyrkorådet på Mallorca, där jag blev invald för några månader sedan, är mitt sätt att bidra till att svenska kyrkan kan fortsätta driva sin verksamhet. Då vi nu går en ny framtid tillmötes, som kommer att innebära organisatoriska och ekonomiska förändringar för svenska kyrkan i Spanien, behöver fler hjälpa till för att kyrkan ska kunna fortsätta att fungera som vanligt.

Vad är viktigt med svenska kyrkan på Mallorca?
För turister kan kyrkan vara en trygg plats att känna sig hemma på och för bofasta är kyrkan ofta den sammanhållande länken till Sverige genom de svenska traditionerna. Möjligheten att kunna delta i det svenska gudstjänstlivet och gemensamma aktiviteter även om man befinner sig långt från Sverige.

Jag hoppas att vi framöver i kyrkan får se många nya gudstjänstbesökare eller varför inte delta i någon av alla de aktiviteter som kyrkan erbjuder! Jag hoppas vidare att fler vill och kan engagera sig i kyrkans verksamhet för att möjliggöra en aktiv kyrka.

Alla behövs och alla är välkomna!