Svenska kyrkans besöksgrupp

Behöver du hjälp är vi till hands som medmänniskor i Svenska Kyrkan

TRÄFFA VÅR NYA BESÖKSGRUPP

Svenska kyrkan på Mallorca har startat en besöksgrupp som består av fem personer med olika erfarenhet.

Vi besöker gärna dig för en pratstund om du ligger på sjukhus. Då kan vi passa på att ta med några veckotidningar eller annat att läsa. Eller bara finns där som stöd och sällskap. Erik Flodberg gör hembesök vid särskilda behov.

Vill du träffa någon av oss över en kopp kaffe? Kom till kyrkans café en torsdag mellan kl. 15-18. En av oss finns där då med början 4 april. Välkommen förbi för en pratstund.

Vill du få besök eller vara med i gruppen?

Hör av dig till Ingela Andersson Villena på tel.+46708290312 eller via Ingela.a.villena@gmail.com alternativt mallorca@svenskakyrkan.se

På bilden ser vi alla som medverkar i besöksgruppen
från vänster: Inger Olson Alomar, Ingela Andersson Villena, Marja Huotari, Lena Södergren, Erik Flodberg

-----------

Vi har vårt uppdrag från Svenska kyrkan och kan förmedla kontakt med församlingens präst Gertrud Malmberg. Vi står också i kontakt med konsulatet och med de svenska vårdguiderna Karin och Gabriella på Clinica Juaneda.

Vill du träffa någon  i besöksgruppen så finns en av dem i kyrkan varje torsdag mellan kl. 15-18.

Varmt Välkommen!

BESÖKSGRUPPEN - INGELA

Ingela Andersson Villena har lång och bred erfarenhet av att arbeta med problem relaterade till stress och personlig utveckling.

Hon är certifierad coach och mindfullness instruktör. 1996 startade hon egen klinik i Kristianstad, där hon under mer än 20 år arbetade med hälsa ur ett helhetsperspektiv, med patienter samt genom föreläsningar och kurser i stresshantering och personlig utveckling.

Mallorca, där Ingela studerade i unga år, ligger henne varmt om hjärtat. 2018 flyttade hon hit på heltid. Numer driver hon sin verksamhet både här och via Zoom.

Vill du träffa Ingela eller någon annan i besöksgruppen så finns någon av dem i kyrkan varje torsdag mellan kl. 15-18 från och med 4 april. Välkommen!

BESÖKSGRUPPEN - INGER
Inger Olsson är född i Sverige men har bott på Mallorca i 54 år.
Hon har lång erfarenhet av olika serviceyrken och gillar att ha med människor att göra, att ställa upp och hjälpa till. Bl a har hon arbetat många år på Palmas flygplats samt med olika typer av service inom flyget och på hotell.

Inger har ett intresse för hälsofrågor och är utbildad inom kost, energimedicin och meditation.

Inger menar att det finns stort behov av att vara medmänniska och säger ”kan jag göra något för någon, gör jag det av hela mitt hjärta”.

BESÖKSGRUPPEN – ERIK
Erik Flodberg är en av volontärerna i besöksgruppen. Han har varit präst i många år innan han nyligen gick i pension. Då flyttade Erik och familjen till Mallorca, en ö som han kände väl sedan sina år som kyrkoherde här (2005 – 2010).
Att besöka människor av olika skäl är ett av kyrkans viktigaste uppdrag tycker Erik och därför vill han vara med i besöksgruppen.
”Jag har erfarenheter från 37 år som präst. Och har gjort massor med hembesök och olika former av stödsamtal. En erfarenhet som känns bra att använda här."