"Det finns inte ett vi och dom, det är ett vi" – Svenska kyrkan Malmö deltar i Pride

Svenska kyrkan är till för alla. Det är därför en självklarhet att kyrkan deltar i Pride Malmö 3–6 juli, men även under resten av året händer det mycket med fokus på HBTQIA+ i Malmös kyrkor.

– Senast häromdagen blev jag uppringd av ett par gymnasietjejer som frågade om jag ville svara på några frågor för ett arbete de gjorde. De sa "Inom religion är man kritisk till homosexuella och säger att det är en synd". Jag tänker att det är sorgligt att det är en uppfattning som människor har, säger Hanna Malmqvist, präst i S:t Pauli kyrka.

Det här är inte något konstigt. Det finns inte ett vi och dom, det är ett vi.

– Det är vi tillsammans som är kyrkan, alla, oavsett sexualitet. Och det är inte en nyck som ligger i tiden, det finns djupt teologiskt underbyggt att vi är olika men vi är alla skapade till Guds avbild. Manligt och kvinnligt är en glidande skala – Gud tar av jorden, skapar människan "Adam", ett ord som i hebreiskan har manligt genus, och anden som Gud andas in i människan heter "nefesh" och är ett feminint substantiv. Människan lever av både jord och ande.

Aktiviteter under Pride och resten av året

Under Pride kommer Svenska kyrkan Malmö att finnas närvarande på Pride House på Scandic Triangeln, och även ha olika aktiviteter i S:t Johannes kyrka. Där blir det bland annat Drop in-vigsel, doppåminnelse för transpersoner som bytt namn. I samtalet kallat "Dom man pratar om" med Ida och Violetta Wreland ska det diskuteras kring att vara ung transperson eller anhörig idag.

Hana Malmqvist Foto: Jens C Hilner

På Pride House blir det bland annat queerteologisk workshop med konstintendent och pedagog Simona Dumitriu, och möjlighet till enskilda samtal med präst eller diakon. Svenska kyrkan deltar också i Pridetåget.

I kyrkan hålls, även under resten av året, queerteologiska bibelstudier. Hanna säger att om man dyker ner i Bibeln kan den göra en förvånad.

– Vad är det vi läser i Bibelns berättelser om vi tittar lite djupare? Det finns många berättelser om kärlek och tillit och trohet mellan två män eller två kvinnor, det finns mycket normbrytande om kön i bibeltexterna. Om vi tar exemplet om Jonatan och David i Gamla testamentet: Byter man ut ett av namnen mot ett kvinnonamn hade man absolut läst det som en kärlekshistoria.

Alla är välkomna

I S:t Pauli kyrka görs det i kyrkorummet tydligt på ett fysiskt sätt att alla är välkomna. Konstnären Kerstin Jakobsson har skapat ett antepedium (altarkläde), en stola och en mässhake, (klädnaderna som präster bär vid gudstjänster) med regnbågsmönster.

– Vi har också något som kallas för Regnbågsscen, två lördagar varje termin. Det är en mötesplats för HBTQIA+ och kristen tro, en blandning mellan kulturevenemang och gudstjänst. Vi bjuder in intressanta gäster till samtal, utställningar, föredrag, intervjuer och liknande, sjunger psalmer och ber, berättar Hanna Malmqvist.

Om någon behöver stöd i livet spelar det inte heller någon roll vem man är, säger Hanna Malmqvist.

– Jag tror att man söker sig i den nöden man har, om det så är att man brottas med sorg över någon man har förlorat eller med sin sexualitet. Vi finns där för alla möjliga samtal, jag tänker att vi hjälper varandra, allihop.

Siluett av S:t Petri kyrkas torn och byggnader i Malmö.

Trovärdigt

Trovärdigt är vår artikelserie om och för allt och alla som utgör Svenska kyrkan Malmö. Målet är att belysa teman som är viktiga för kyrkan så väl som för Malmös invånare. Artiklarna publiceras i Sydsvenskan och kan även läsas här på vår webbplats. Vår och höst skickas det även ut en ”Trovärdigt”-bilaga med Lokaltidningen till alla hushåll i Malmö.