Foto: Jens C Hilner

Ge dig ut på kyrkosafari i sommar och upptäck Malmös kulturskatter

I Malmös över 20 kyrkor gömmer sig en mängd kulturskatter – eller så värst gömda är de inte, många av dem ser man så fort man kommer in i kyrkorummet. En tur runt i kyrkorna kan bli en spännande färd genom tiden och konsten.

– Det är så mycket som är samlat i ett kyrkorum, man kan titta arkitekturmässigt på inredning, bänkinredning, altartavlor, textilier och epitafium-tavlor, säger Lina Bjermqvist, som är antikvarie i Svenska kyrkan Malmö.

Även det som måste vara inlåst för att skyddas, antingen mot stöld eller för att inte skadas, kan man be om att få titta på, berättar Lina Bjermqvist.

Det är allas kulturarv. Bara man bestämmer tid med kyrkans vaktmästare får man säkert titta på det mesta.

Lina Bjermqvist, antikvarie i Svenska kyrkan Malmö. Foto: Maria Stålhammar

I kyrkorna finns många vackra gamla textilier. Flera kyrkor har altarmattor och kormattor av textilkonstnären Märta Måås-Fjetterström från tidigt 1900-tal. Men andra måste skyddas i skåp, exempelvis i S:t Petri kyrka finns medeltida textilier som ligger i särskilda klimatskåp. Det finns också många gamla silverföremål, varav en del står framme, som ett par altarljusstakar från 1600-talet, men andra måste stå inlåsta på grund av stöldrisken.

– Det är jättetråkigt, vi vill ju kunna ha dem framme och visa upp dem, men... Det är ingen modern företeelse, man tänker väl att man förr i tiden skulle haft väldigt hög respekt för kyrksilvret, men jag har läst i arkivmaterial från 1700-talet att "Nu fick vi köpa in en ny kalk, för den förra blev stulen".

Gör en kyrksafari i stadens kyrkor

S:t Andreas kyrka Foto: Jens C Hilner

Lina Bjermqvist tipsar om att ta en tur i sommar och titta in i flera av Malmös stadsdelskyrkor.

– Gör en kyrksafari och se vad de har för likheter och skillnader! Det är så roligt att vi har så många olika kyrkor från olika tidsperioder. I de äldre är det kanske mer utsmyckningar, medan i de yngre spelar arkitekturen större roll. Som i S:t Andreas kyrka vid Fridhemstorget, den är väldigt häftig med sin stora väggmålning vid altarväggen, men med lugnare bänkinredning. S:t Matteus har också en spännande arkitektur, från 1980-talet. Kyrkorummet ska föreställa naturen och skogen, pelarna som håller uppe taket är utformade som stiliserade träd, och de keramiska plattorna på golvet i blå-gröna toner är havet.

S:t Matteus kyrka Foto: Jenny Wollin

Antikvarien har fler tips på saker att upptäcka:

– Kirsebergskyrkan från 1928 är en väldigt fin liten stadsdelskyrka som är alldeles nyrenoverad. De har en glasmålning istället för den gamla altartavlan, och också en minnestavla från andra världskriget för de flygare från Bulltofta flygflottilj som omkom. I Bunkeflo och S:t Nicolai finns det vackra gamla votivskepp, som var en vädjan till Gud att ta hand om våra sjömän. Och jugendkyrkan S:t Johannes kallas rosornas kyrka. Där finns rosor lite var som helst, i stenarbetet på utsidan, i altaret, på väggarna, i målningarna... S:t Pauli har en fantastisk interiör med en speciell stil. Den är en så kallad centralkyrka, där prästen skulle stå i centrum och så är det bänkkvarter runtom i hela kyrkan.

Kirsebergskyrkan Foto: Jens C Hilner

Lina Bjermqvist sammanfattar:

– Det är lite som en godispåse, varje kyrkas specifika detaljer!

I Svenska kyrkans app Kyrkoguiden kan du hitta när kyrkorna är öppna.