Två barn skrattar i kyrkbänken.
Lyssna

Barn och familj

Heliga Trefaldighetskyrkan är en plats för alla. Barnen är alltid välkomna till gudstjänsterna och i kyrkan finns en barnhörna. På Helgas Café finns det ett Familjecafé. För skolklasser erbjuds visning av kyrkan, särskilt inför påsk och jul.

För skolor

Julspel

Veckorna innan jul är skolklasser välkomna för att höra berättelsen om hur Jesus föddes i ett stall, hans föräldrar, änglarnas glädjesång, om herdarnas upptäckt och om de tre vise männen. Här finns utrymme för frågor och samtal om varför vi firar jul.

Påskvisning

Visning av påskskåpet. Med hjälp av olika scener och figurer berättar vi i Heliga Trefaldighetskyrkan påskberättelsen för er. Även här finns utrymme för samtal och frågor.

Barnkonsert

Heliga trefaldighetskyrkan 10 oktober och 17 oktober kl. 09.45–10.15
För förskolor och familjer med barn upp till 5 år.
Sista anmälningsdag 7 oktober.

För mer information och anmälan kontakta, Cathy Rouhiainen Olsén. Kontakt uppgifter llängre ner på sidan.

Cathy Rouhiainen Olsén

Församlingspedagog, Fosie församling, Svenska kyrkan Malmö

Boka dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. Dopet är en gåva och ett löfte om att Gud alltid har omsorg om dig. Det är en fest för att välkomna livet. Här kan du boka dop i Svenska kyrkan Malmö via webbokningen.

Barnkonsekvensanalys

I kyrkans verksamheter gör vi barnkonsekvensanalyser när vi fattar beslut. För att bedöma om beslutets konsekvenser är positiva eller negativa för barnet används FN:s deklaration om barnets rättigheter – barnkonventionen.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.