Foto: Johan Bävman

Konfirmandtiden gav en ny gemenskap

Lisa, Linn och David konfirmerade sig alla i Svenska kyrkan. De beskriver konfirmandtiden som en möjlighet att utmana sig själva och ett sätt att få fina relationer och nya vänner. – Vi fick så många nya kompisar under konfirmationstiden, säger både Linn och Lisa.

Konfirmandtiden är till för att lära sig mer om kristendomen, Gud och tro, men också för att tänka, prata och diskutera kring hur det är att vara människa, relationer med andra människor och mycket annat. Under konfirmandtiden får konfirmanderna också gå på flera olika gudstjänster, och det hela avslutas med en konfirmationsgudstjänst.

I Malmös församlingar finns det en rad olika sätt att genomföra sin konfirmationsläsning. Några exempel är veckoträffar, Sommarkonfa, Pilgrimskonfirmation, Musik- och skapandekonfirmation, Äventyrsgrupp och Berg- och dalbanekonfa.

Lisa Wahlén, Linn Nilsson Bjelk och David Fransson valde alla att gå på sommarkonfirmation, eller Sommarkonfa, som det kallas i Malmö. Det innebär att konfirmanderna åker iväg på en veckas läger under sommarlovet, och utöver det träffas ett antal gånger i församlingshemmet under konfirmandtiden.

Det var ingen självklarhet för någon av Lisa, Linn eller David att konfirmera sig. Lisa säger:

– Alla i min familj är döpta, men ingen är troende. Men mina systrar konfirmerade sig och tyckte det var roligt, så jag kände att jag ville utmana mig själv och sätta mig i situationer som jag inte gjort innan

Det var ett bra beslut!

David säger:

– Jag är inte hundra procent säker på min tro, men där måste finnas något att tro på, tycker jag. Jag har väl kommit fram till att det är kristendomen som passar mig och det jag tror på bäst, och Svenska kyrkan är väldigt inkluderande och har en bra inställning till viktiga frågor.

Konfirmandtiden gav nya vänner

För Davids del innebar konfirmationslägret att han fick återse många gamla vänner från skolan han lämnade när han började högstadiet. Lisa å sin sida kände ingen:

– Min upplevelse av konfirmationen var verkligen superbra. Jag kände ingen i gruppen, för ingen av mina kompisar ville konfirmera sig, men jag fick verkligen vänner direkt. Vi kom så nära varandra under lägret, det var verkligen jätteroligt, berättar hon.

Lisa, Linn och David har alla samma råd till ungdomar som inte är säkra på om de vill konfirmera sig eller inte.

– Testa!

Lisa fyller i:

Man får jättemånga nya vänskaper som verkligen håller, och man lär sig väldigt mycket om sig själv och vad man tänker och tycker i olika situationer som man inte ställts inför tidigare.

Linn säger:

– Många har fördomar om religion och kristendom, och under konfirmationen får man ett eget perspektiv på det. Man behöver kanske inte tro på Gud, utan Gud kan vara något annat för en själv.

David håller med:

– Även om man inte är helt hundra på sin tro tycker jag man ska försöka. Det är en jättekul upplevelse!