Upptäck sommarkyrkan

Kyrkan är nära även under sommaren – och alla är välkomna oavsett vad de söker. I Malmö finns flera sommaröppna kyrkor dit du kan komma för att tända ljus, titta på takmålningar eller prata med en präst. Ladda ned gratisappen Kyrkguiden, i kalendern finns all info om öppettider med mera.

Hitta till kulturarvet i Malmös sommaröppna kyrkor

Limhamns kyrka sedd från kyrkogården med träd och buskar i förgrunden.

Limhamns kyrka

Limhamns kyrka finns där havet möter staden. Här bor gemenskap, omtanke och trygghet. En öppen mötesplats för tro, hopp och kärlek som inte gör skillnad på människor. Limhamns kyrka tillhör Limhamns församling, där även Bunkeflo kyrka, Bunkeflo strandkyrka, Tygelsjö kyrka och Västra Klagstorps kyrka ingår.

Bild på snedden där en flaggstång med rödgul flagga, klocktorn och kyrkofasad syns.

S:t Andreas kyrka

S:t Andreas kyrka är en modern arkitektonisk pärla. I kyrkan finns konstverk av några av 1900-talets mest uppskattade konstnärer. Kyrkan ligger vid Fridhemstorget i Malmöstadsdelen Slottsstaden. S:t Andreas och S:t Petri utgör tillsammans S:t Petri församling.

Röd tegelkyrka tidig sommarmorgon. Solen på väg upp bakom kyrkan och en  gulvit rosbuske i förgrunden.

S:t Johannes kyrka

S:t Johannes kyrka är en utpräglad citykyrka mitt i Malmö vid Triangelns station. Det är en öppen plats dit du kan komma in för en stunds tystnad och ljuständning, besöka någon av de dagliga gudstjänsterna, eller för att lyssna till musik. S:t Johannes kyrka tillhör S:t Johannes församling. Övriga kyrkor som ingår i S:t Johannes församling är S:t Matteus kyrka, S:t Pauli kyrka och S:ta Maria kyrka.

S:t Matteus kyrka

S:t Matteus kyrka i Malmö ligger i stadsdelen Annelund i direkt anslutning till parken Enskifteshagen. Arkitekten Sten Samuelson har inspirerats av detta och låtit träden symboliskt fortsätta in i kyrkan som invigdes 1983. Söndagens gudstjänst är i centrum och fortsätter i måltidens gemenskap, barnens vandring med Kristus och andlig fördjupning ut till alla verksamheter som finns här. S:t Matteus kyrka tillhör S:t Johannes församling. Övriga kyrkor som ingår i S:t Johannes församling är S:t Johannes kyrka och S:t Pauli kyrka.

S:t Pauli kyrka

S:t Pauli kyrka i Malmö är en rundkyrka som invigdes 1882 och ligger på en bred boulevard mitt i blickfånget på det trädkantade breda promenadstråket Kungsgatan. Arkitekt Erik Langlet ritade in demokrati, jämlikhet och modern teknik i kyrkans arkitektur. Idag är S:t Pauli kyrka en plats med ett pulserande församlingsliv, men den är även en arena för musiker, föreläsare, debattörer, konstnärer och utställare som på olika sätt lyfter frågorna om hur det är att vara människa i en föränderlig värld. S:t Pauli kyrka tillhör S:t Johannes församling. Övriga kyrkor som ingår i S:t Johannes församling är S:t Johannes kyrka och S:t Matteus kyrka.

Flygbild över S:t Petri kyrka under en klarblå himmel och med Turning Torso i bakgrunden.

S:t Petri kyrka

S:t Petri kyrka ligger i hjärtat av Malmö. En plats där Gud och människa möts mitt bland kultur och kommers. I denna vackra kyrka med rötter tillbaka till 1300-talet förenas tradition med förnyelse i vardag och i högtid. S:t Petri och S:t Andreas utgör tillsammans S:t Petri församling.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Kyrkor och platser

Upplev över 4 000 kyrkor och kapell. Eller besök kyrkogårdar, kyrkoruiner och andra platser.

Hitta platser