Basfiol på svart bakgrund

Musik, kör och kultur

I Limhamns kyrka möter du musik från olika genrer och stilar i gudstjänster och konserter. Det finns körer för alla åldrar oavsett förkunskaper. Du möter kyrkomusikerna i kyrkan, där de spelar på gudstjänster och förrättningar på fina instrument, samt i församlingshuset där de leder körer och musicerar med konfirmanderna.

Fredskonsert - Ro i skuggan av krig

Petra Hessung — alt, Margareta Haksten — flöjt och Maria Wallin — orgel framför In Flanders fields av Staffan Storm, som bygger på dikten skriven av John McCrae under första världskriget. Det blir också musik av Arvo Pärt, Herbert Howells och Erland von Koch.

Intresseanmälan Lillkören

Vill ditt barn sjunga i Lillkören? Här kan du anmäla intresse. Vi behöver då lite uppgifter om er. Fyll i formuläret, så tar vi kontakt med information när det finns en ledig plats

Intresseanmälan Barnkören

Vill ditt barn sjunga i Barnkören? Här kan du anmäla intresse. Vi behöver då lite uppgifter om er. Fyll i formuläret, så tar vi kontakt med information när det finns en ledig plats.

Medlemmar i en barnkör står och sjunger i en kyrka.

Intresseanmälan Storkören

Vill ditt barn sjunga i Storkören? Här kan du anmäla intresse. Vi behöver då lite uppgifter om er. Fyll i formuläret, så tar vi kontakt med information när det finns en ledig plats.

Intresseanmälan Juniorkören

Vill ditt barn sjunga i Juniorkören? Här kan du anmäla intresse. Vi behöver då lite uppgifter om er. Fyll i formuläret, så tar vi kontakt med information när det finns en ledig plats.

Limhamns musiker

Margareta Haksten är organist. Hon leder vuxenkörer i Limhamns kyrka och spelar orgel, piano och ibland flöjt på gudstjänster, dop, vigslar, konfirmationer och begravningar. Är du intresserad av att ta lektioner i piano eller orgel kan du kontakta henne. Du kan också kontakta Margareta om du är frilansande musiker som vill erbjuda konsertförslag.

Maria Wallin är också organist. Hon har hand om barnkörerna i Limhamns kyrka och spelar orgel och piano i många sammanhang - allt från gudstjänster på söndagarna till dop, bröllop och begravningar. Maria hjälper också till med musiken på konfirmationer och har hand om musikundervisning för barn och ungdomar som spelar orgel.

Kay Holmquist är kantor. Han spelar orgel och piano. Kay har huvuddelen av sin tjänst i Tygelsjö/ Västra Klagstorps kyrkor och kapellen i Malmö, men tjänstgör även i Limhamns kyrka. Han spelar på gudstjänster, begravningar, vigslar och dop och även i andra sammanhang.

Fötter på orgelpedaler

Limhamns kyrkas orgel

Limhamn har en väl utrustad orgel lämplig för alla kyrkomusikaliska funktioner. Förutom att den är ovanligt klangskön har den också ett mycket stort kulturhistoriskt och musikhistoriskt värde.

Orgelpipor

Orgelpunkt Malmö

Orgelpunkt Malmö är ett forum för dig som älskar orgelmusik. Här hittar du information om orgelkonserter, lunchmusik, orgelundervisning, orgeldemonstrationer, orgelvisningar och andra orgelrelaterade evenemang i Svenska kyrkan Malmö. Här finns också möjlighet att läsa om en del av Malmös orglar.