Nyhet / Publicerad 19 juni 2023 / Ändrad 21 juni 2023

Burkflärpar blir till benproteser i Asien

Sedan 1 juli 2022 har Hyllie kyrka, tillsammans med Rotary Malmö Öresund, samlat in cirka 41 kilo burkflärpar/kapsyler, som via Projekt Dåseringe i Danmark skänks till Thailand där de blir till benproteser.

I snart ett år har gäster på Cafe Heidi, församlingsbor och folk utifrån hjälps åt att samla in burkflärpar till ett välgörande syfte -  alla flärpar blir till benproteser i Asien.

–Skolklasser och andra hör av sig till oss och vill skänka. En gång fick vi ett paket på 18 kilo från en privatperson som bor norr om Göteborg. Tack Lena! Hälsar Leif Isie, diakoniassistent i Hyllie kyrka.

Det är i samarbete med Rotary Malmö Öresund som burkflärparna samlats in i Hyllie kyrka.

30 juni transporar Leif Isie och Torkild Rönne (Rotary) de cirka 41 kilona till Projekt Dåseringe i Danmark som i sin tur ser till att flärparna smälts ned till benproteser och skickas till behövande i Thailand.

– Det behövs ett kilo burkflärpar till tre benproteser. De 41 kilona räcker till ungefär 123 benproteser. Och eftersom det tyvärr alltid behövs nya proteser, startar vi en ny insamling 1 juli, säger Leif.

Tag chansen att bli en vardagshjälte du också. Skänk flärpar till den nya insamlingen!

Vill du bidra med burkflärpar, skicka till: Hyllie kyrka, Moment 22, Box 346, 201 23, Malmö.

Besöksadress : Gamlegårdsvägen 34,

Här kan du läsa mer om Projekt Dåseringe

För ytterligare information, se kontaktuppgifter nedan.

Leif Isie är en eldsjäl på Moment 22, en verksamhet inom diakonin i Hyllie kyrka.

Leif Isie

Diakoniassistent, Hyllie kyrka, Svenska kyrkan Malmö