Krubbfigur som föreställer Jesusbarnet i krubban.
Lyssna

Nyhet / Publicerad 15 december 2024

Julkrubban av Thure Thörn

Julkrubban i S:t Andreas kyrka är skulpterad av Thure Thörn. Konstnären låter julevangeliets olika gestalter skildra Bibelns glädjebudskap om att Kristus till jorden är kommen, oss är en frälsare född.

Bibelns glädjebudskap

Julkrubban i S:t Andreas kyrka är skulpterad av Thure Thörn. Konstnären låter julevangeliets olika gestalter skildra Bibelns glädjebudskap om att Kristus till jorden är kommen, oss är en frälsare född. Även triumfkrucifixet som hänger från taket i S:t Andreas kyrka är skulpterat av Thure Thörn. Istället för en törnekrona har han valt en segerkrona som påminner om Jesus seger över ondska och död.

Thure Thörn (1918–2005) växte upp på Möllevången i Malmö och utbildade sig i sin fars yrke till stuckatör och arbetade under tio år i sin fars konstgjuteri. Under 1930-talet studerade sedan Thörn måleri på Skånska målarskolan i Malmö och därefter följde studier vid Konstfack i Stockholm. Som skulptör debuterade Thure Thörn vid Skånes konstförenings utställning 1944. Han finns bland annat representerad på Moderna Museet i Stockholm, Skissernas Museum i Lund samt Malmö Museum.

Invigdes första advent 1966

Krubban beställdes 1964 av Slottstadens kyrkobrödrakår, enligt Slottstadens församlingsblad. Från början hade den sin placering utomhus i örtagården. 

Åke Wirén skriver i Slottstadens församlingsblad första advent 1964:

”Krubban blir unik – men inte skrämmande extrem, som många församlingsbor befarat under debatterna inför krubbans tillblivelse. Thure Thörn har valt en lycklig medelväg, när han utformat sina figurer. Josef känns igen på sin snickarskjorta, Maria har iklätts en enkel klänning och bär en schal över axlarna, vilket säkert behövs i det dragiga stallet! Jesusbarnet har sluppit sin otrivsamma paketlinda och ligger småjollrande med sprattlande, knubbiga ben i sin krubba. Herdarna har lagt av sina skinnfällar kring länder och över axlar och istället fått rejäl fårskinnspäls med axelväska eller modern sydländsk yrkesdräkt. Endast de vise männen har fått behålla något av sin orientaliska prägel, men krona på hjässan har endast en. Och den flegmatiske kamelen, den idisslande oxen och de små lammen är precis så verkliga som moderna stadsbarn får se dem i böckerna med bilder från det främmande landet! Inga gipspalmer eller papperspinjer får omge den stiliserade krubban och stallet, utan levande nordiska granar skall bilda fond till gruppen enligt konstnärens intentioner... Det blir en julkrubba för moderna barn och moderna vuxna med barnasinnet i behåll.”