Siluett av S:t Petri kyrkas torn och byggnader i Malmö.
Foto: shutterstock.com

Malmöfestivalen i S:t Petri

Nyhet Publicerad Ändrad

Här kan du läsa om programmet i S:t Petri kyrka under Malmöfestivalen 9–16 augusti. Föreställningar och aktiviteter för alla åldrar är att se fram emot.

Musikaliskt universum mitt i festivalbruset

Under Malmöfestivalen är S:t Petri kyrka ”en mental viloplats för festivalbesökare, en slags fristad från vimlet och tempot i staden. Här ges program med musikaliska kompositioner och långa ljudstycken som pågår i upp till tre timmar. S:t Petri kyrka – ett musikaliskt universum mitt i festivalbruset”.

Sedan många år är S:t Petri kyrka en av festivalscenerna och en samarbetspartner till Malmöfestivalen.

Program 9–16 augusti

Fredag 9 augusti
14.00 Klassisk kyrkvisning, guidad tur med Anne Ruponen.

Lördag 10 augusti
11.00 och 13.00 Peter och vargen, en musiksaga
Norske organisten och kompositören Bjørn Vidar Ulvedalen bjuder på Sergej Prokofjevs berömda musiksaga Peter och vargen i eget arrangemang för orgel och berättare. Med sig har han skådespelaren Anna Ahnstedt Mithle i berättarrollen. Ännu snart 90 år efter tillblivelsen fångar berättelsen fortfarande små och stora barns uppmärksamhet med sina roliga melodier.
14.00 Krämarkapellet – En värld av bilder, guidad tur med Anne Ruponen.

Söndag 11 augusti
14.00 Gravstenarna berättar, guidad tur med Anne Ruponen.

Måndag 12 augusti
14.00 Sju sekler i S:t Petri kyrka, guidad tur med Anne Ruponen.

Tisdag 13 augusti
14.00 Uppåt väggarna, guidad tur med Anne Ruponen.
19.00 Homecoming
Alla medverkande i denna konsert har tidigare sjungit i S:t Petri Ungdomskör – SPUK. Många av dem studerar idag på musikutbildningar av olika slag, i och utanför Sverige. Några är redan verksamma som musikal- eller operasångare. Denna kväll får vi vara en del av deras fortsatta resa. Det blir en konsert fylld av olika musikstilar – opera, romanser, musikal, jazz. Signe Olofsson är ackompanjatör för kvällen.
21.30 Medeltiden tur och retur
Orgelkonsert med Gabriella Sjöström. ”Vi har en fantastisk musikskatt från flera århundraden att botanisera i. I detta program har jag samlat några favoriter, från Byrd till Cohen.”

Onsdag 14 augusti
12.10 Tolv o tie: From the Big Screen
Orgelkonsert med Ulla Olsson. Filmmusik av Hans Zimmer och John Williams, ur bl a Star Wars, Da Vinci-koden, Superman.
14.00 Guds ehre och denne kirke til en ziraht, guidad tur med Anne Ruponen.

Torsdag 15 augusti
14.00 Claus Mortensen och reformationen i Malmö, guidad tur med Anne Ruponen.
19.00 och 20.30 Förklädd gud och andra klassiker
Sanna Gibbs, sopran
Lars Johansson-Brissman, baryton
Marianne Mörck, recitatör
Petri Sångare
S:t Petri Ungdomskör – SPUK
Musiker ur Malmö SymfoniOrkester
Karin Oldgren, dirigent
Mångårig tradition i S:t Petri kyrka under Malmöfestivalen! Få verk är så älskade och så ofta spelade som Lars-Erik Larssons Förklädd gud, få verk har visat sig vara så slitstarka som detta, det är som att vi aldrig kan tröttna på vare sig ord eller ton.
22.00 Orgelkonsert med Ben Baldwin
Blandat program med musik av bl a Vierne, Dupré, Thunarf och Bach.

Fredag 16 augusti
14.00 Siden, sammet, trasa, lump, textilvisning med Anne Ruponen. Flera kortare visningar i grupper om tio personer.

Under Malmöfestivalen pågår dessutom dagligen en skattjakt för familjer, textiluställningen Rädsla för tomrummet av designduon Lantz/Varghans samt utställningen Fotboll och religion

Utöver dessa egna programpunkter tillkommer en rad föreställningar som Malmöfestivalen arrangerar i S:t Petri kyrka. Malmöfestivalen

#malmotown #malmo #malmofestivalen #malmöfestivalen