Foto: Seriestripp av anonym tecknare

Hur kan materialet användas

Publicerad Ändrad

Här får du olika alternativ på hur materialet kan användas i en barngrupp. Barnens seriestrippar samt filmen, både i sin helhet och de separata filmklippen, hittar du här.

Hur kan materialet användas

Filmen i sin helhet, de separata filmklippen samt korten med seriestripparna är tänka att kunna användas för att utforska barnkonventionen i en barngrupp. 

Alternativ 1

Titta på den sammansatta filmen tillsammans med barnen och låt den vara en utgång för ett samtal om barnkonventionen. Hämta inspiration från det tillvägagångssätt som beskrivs i genomförandet av en barnkonsultation. 

 I stället för att låta barnen göra seriestripps kan ni använda er av andra konstnärliga uttrycksformer. Varför inte testa att berätta genom något av följande förslag:

  • att skriva och framföra en låt
  •  att fotografera med mobilen
  • att dramatisera
  • att göra koreografi till en dans
  •  att skriva en dikt med rim

Alternativ 2

Välj ut några av de separata filmklippen och titta på dem ett åt gången tillsammans med barnen. Utgå sedan från följande frågor efter att ha tittat på en film:

  • Vilken känsla fick du av filmen?
  • Finns det något i berättelsen som du känner igen dig i? Berätta vad!
  •  Var det något i filmen som väckte din nyfikenhet?
  • Vilka rättigheter från barnkonventionen kan du upptäcka i filmen?
  • Vad får dig att må bra?

Detta alternativ förutsätter att barnen har en del kunskap om rättigheterna i barnkonventionen. Visningen av filmerna föregås förslagsvis av ett samtal kring barnkonventionen. En idé är att då titta lite närmare på några av de artiklar som upplevs relevanta för de olika berättelserna/filmerna.

 

Alternativ 3

Skriv ut korten med seriestripparna. Sätt eller ställ er i en ring och placera korten på golvet eller på ett bord i mitten av ringen. Utgå från följande ordning:

  1.  Titta på korten och ta del av seriestripparna genom att röra er i ringen.
  2.  Välj ett kort med en seriestripp som berättar något om när du mår bra. Ta inte upp kortet utan låt det ligga kvar på sin plats.
  3. När alla har gjort sitt val sätter eller ställer ni er återigen i en ring runt korten. Gå sedan varvet runt och låta alla visa vilket kort de har valt.
  4. Därefter kan de om de vill få berätta om sitt val. Avsluta övningen eller gå vidare till nästa steg.
  5. Gör nu en egen seriestripp som berättar om en situation eller sammanhang där du mår bra!