Elisabeth Ohlsons konstverk Paradiset, med två Adam och två Evor, hängdes upp i en av Malmös centrala kyrkor för några år sedan. Tavlan satte igång en debatt som bland annat handlade om att tavlan skulle vara teologisk tveksam. Det hävdades bland annat att den inte alls var till befrielse för HBTQIA+ personer. Andra hävdade motsatsen. Men tavlan togs ner. Vad hände sedan?
Hur kan konsten befria och vara till hjälp i synen på människan, synen på mångfaldens rikedom och vår möjlighet att leva tillsammans med våra olikheter i vår stad?
Kyrkoherde Gunilla Hallonsten har initierat denna samtalsserie som ger möjlighet till fördjupande samtal tillsammans med spännande tänkare om konsten, människosynen, mångfalden och våra gudomliga olikheter. Projektet vill återinbjuda konstverket Paradiset till Svenska kyrkan Malmö.
Samtalet den 19 november klockan 17:00 i S:t Petri kyrka går under rubriken ”Konsten och Paradiset” och vi ska särskilt fokusera konstens symbolkraft, tolkningsmöjligheter och konstsyn i allmänhet och konsten i kyrkorummet i synnerhet.
Varför väcker konstverket Paradiset så starka känslor så det t.o.m. bärs ut från kyrkorummet? Hur kan konstverket fungera befriande för människor?
Välkommen att vara med!
Medverkande:
Petra Carlsson, professor i systematisk teologi
Mats Hermansson, präst och konstnär
Gunilla Hallonsten, kyrkoherde
Albin Tanke är samtalsledare
Organist Mats Hultkvist tolkar samtalet genom musik