Foto: Alex & Martin, Alex Giacomini, Kristin Lindell, Johannes Frandsen, Magnus Aronson/Ikon

Vi behöver din hjälp!

Nyhet Publicerad Ändrad

Vill du hjälpa till i S:t Johannes kyrka som konsertvärd, kyrkvakt, gudstjänstvärd eller fikaansvarig? S:t Johannes kyrka söker dig som skulle vilja bli en del av det aktiva församlingslivet och hjälpa till att fortsätta utveckla det.

Du är välkommen som du är

S:t Johannes kyrka är en av Malmös citykyrkor precis vid köpcentret Triangeln och erbjuder varje vecka gudstjänster, konserter och olika kulturella uttryck för alla. I samband med dessa olika verksamheter behövs du, oberoende av hur kyrkvan du är. Kanske har du varit aktiv i någon kyrka tidigare eller så är du nyfiken på vad kyrkan är - oavsett kan du vara ideell medarbetare, även kallat frivillig. Det viktigaste är att du vill göra skillnad för andra människor och vara en del av kyrkans gemenskap. Var och en av oss har utrustats med olika gåvor och möjligheter och dessa får du möjlighet att bidra med som ideell i S:t Johannes kyrka.

Nedan hittar du ett intresseformulär där du kan kryssa för den eller de uppdrag som du är intresserad av. Under den finns mer information om vad de olika uppdragen innebär och vem du kan kontakta om du har frågor.

Anmäl ditt intresse som ideell i S:t Johannes kyrka

Vill du hjälpa till som ideell i S:t Johannes kyrka? Det finns flera olika ideella uppdrag - kryssa för vilken eller vilka uppdrag som du är intresserad av, så återkommer vi till dig inom kort!

Konsertvärd - förena nytta med nöje som publikansvarig

I samband med en del av de större konserterna i S:t Johannes kyrka behövs det ibland konsertvärdar. Någon som kan finnas i dörren när konsertbesökarna kommer in och hjälpa till att ge dem en fin konsertupplevelse. Som bonus får du själv njuta av underbar musik!

Rollen som konsertvärd innebär:

• hälsa välkommen när konsertbesökarna kommer in i kyrkan
  • ta emot biljetter (när det finns)
  • dela ut programblad
  • svara på enklare frågor
  • hänvisa barnvagnar, rullstolar, rullatorer m.m. till rätt plats
  • hjälpa till att hålla gångarna fria

Du är aldrig ensam i kyrkan utan jobbar alltid tillsammans med en vaktmästare på plats.

Har du frågor om rollen som konsertvärd?

• Christian Schultze

Svenska kyrkan Malmö

Organist, Körledare S:t Johanneskören, Vegakören och S:t Johannes kammarkör, S:t Johannes kyrka

Kyrkvakt - kyrkans ansikte utåt

Kyrkvakt eller dagvakt innebär att du under ett par timmar välkomnar alla besökare som kommer in i S:t Johannes kyrka, och är behjälplig med enklare information ex. var toaletterna finns, var man kan hitta information om gudstjänster/konserter/verksamheter och kunna lite om kyrkans historia. All information som du behöver kommer du att få från den som är ansvarig för kyrkvakterna.

Hur ofta du vill sitta och vilket pass på dagen som passar dig bestämmer du själv! Det finns ett schema där man kan skriva upp sig efter hand.

Passen som finns om du är kyrkvakt:
måndag kl. 13 - 15.30 eller 15.30 - 18
tisdag kl. 13 - 15.30 eller 15.30 - 18
onsdag kl. 13 - 15.30 eller 15.30 - 18
torsdag kl. 13 - 15.30 eller 15.30 - 18
fredag kl. 13 - 15.30 eller 15.30 - 18
lördag kl. 13 - 15
söndag kl. 13 - 15

Varje period (januari-maj och september-december) välkomnas du till informationsmöte för att få information om vad som händer i kyrkan och då finns det möjlighet att träffa de andra kyrkvakterna.

Gudstjänstvärd - en hjälpande hand innan, under och eftermässan

Varje söndag firas det högmässa i S:t Johannes kyrka kl. 11 och som gudstjänstvärd har du en viktig roll i att högmässan flyter på smidigt.

Att vara gudstjänstvärd kan innebära:

• välkomna alla gudstjänstdeltagare när de kommer till kyrkan
  • dela ut psalmbok och agenda
  • bära ljus eller kors i processionen
  • läsa bibeltexter, leda i bön och tända ljus
  • hjälpa till i utdelandet av nattvarden

Du bestämmer själv hur ofta du har möjlighet att hjälpa till som gudstjänstvärd genom att meddela när du kan till den som är ansvarig för gudstjänstvärdarna.

Fikaansvarig - sätt guldkant på tillvaron

Tycker du om att fixa och prata med nya människor? Då skulle rollen som fikaansavrig kunna passa dig! I S:t Johannes kyrka serveras det kyrkkaffe i samband med högmässan på söndagar och kvällsfika efter Gränslandsmässan på onsdagar.

Som fikaansvarig innebär det att du:

• kokar kaffe och te
  • dukar fram kakor/mackor
  • ställer iordning fikastationen på angiven plats
  • hjälper till att servera kaffe/te när det är dags att fika
  • plockar undan efter fikan

Du hjälper till att sätta guldkant på kyrkobesöket för de som kommer till kyrkan i samband med högmässan och Gränslandsmässan och får dem att känna sig sedda och välkomna.

Du bestämmer själv hur ofta du har möjlighet att hjälpa till som fikaansvarig och meddelar den ansvarige om när du kan.