Altare med tända ljus. Altartavla bakom föreställande Jesus med en rosa lilja och handen höjd i välsignelse.

Fira gudstjänst i Oxie kyrka

Från 1 september firar vi mässa i Oxie eller Glostorps kyrka kl 11.00 på söndagarna. Efter mässan blir det kyrkfika. Torsdagarna kl 18:30 firas det mässa i Taizéanda eller Bönbandsmässa i Oxie.

Gudstjänstkalender för Oxie kyrka

I kalendern nedan ser du de gudstjänster som hålls i Oxie och Glostorps kyrkor den närmaste tiden.

Tryck på ikonerna i anslutning till kalendern om du vill ändra till att se vecko- eller månadsvy. Använd förstoringsglaset bland ikonerna för att söka.

Se kalender för gudstjänster i hela Malmö

Många olika typer av gudstjänster

Gudstjänsten är grunden som kyrkan står på. Lyckan, lugnet, festen, eftertanken, trösten och stillheten som för oss närmre Gud. Gudstjänsten får oss att leva i gemenskap med Jesus Kristus och varandra, med hjälp av bibeltexterna, bönen, måltiden - nattvarden - och kyrkorummet. Alla är vi välkomna precis som vi är, vana eller ovana kyrkobesökare, glada som ledsna, vid högtider och i vardagen.

Mässa kl 11.00 antingen Oxie eller Glostorps kyrka

Mässan på söndagar är veckans huvudgudstjänst. Gudstjänsten utgår från söndagens bibeltext och vi firar nattvard tillsammans. Efter mässan serveras vanligtvis kyrkfika i kyrkan.

Söndagsmässor med ett visst tema

Familjegudstjänst/mässa

Barn är alltid välkomna till gudstjänsterna i Oxie kyrka. Men några gånger per termin får barnen vara särskilt i fokus vid söndagens huvudgudstjänst som då blir en familjegudstjänst/mässa. Gudstjänsten/mässan utgår precis som vanligt från söndagens bibeltext och tema, men är anpassad för barn. Ofta medverkar barn från kyrkans olika verksamheter, Barnens bibel används vid textläsningarna, predikan talar till barnen och musiken väljs med barnen i åtanke.

Anna Nilsson

Präst, Fosie församling, Svenska kyrkan Malmö

Ge kollekt

Varje söndag i kyrkan samlas veckans kollekt in. I Malmös kyrkor kan du skänka kollekt kontant eller via Swish. Läs om swishnummer till lokala kyrkor, riks-, stifts- och församlingskollekter.

Bli gudstjänstvärd

Som gudstjänstvärd är du med och delar på uppgifterna i söndagens högmässa. Det kan handla om att hälsa besökare välkomna, läsa en text eller bön, bära kors eller ljus i processionen, hjälpa till vid nattvarden eller ta upp kollekt.