Bild på snedden där en flaggstång med rödgul flagga, klocktorn och kyrkofasad syns.
Foto: Ajan Gendel

S:t Andreas kyrka

S:t Andreas kyrka är en modern arkitektonisk pärla. I kyrkan finns konstverk av några av 1900-talets mest uppskattade konstnärer. Kyrkan ligger vid Fridhemstorget i Malmöstadsdelen Slottsstaden. S:t Andreas och S:t Petri utgör tillsammans S:t Petri församling.

Två flickor och en kille med stråkinstrument står runtom en lite äldre man ute i grönska.

Sommarens konserter

Välkommen till konserter i sommarkvällen. Det blir ett blandat program med kör- och orgelkonserter, klassisk musik och folkmelodier. Orgelkonserten 14 juli ingår i Skånes orgelveckor.

Närbild på människor som sitter till bords och äter bröd och soppa, deras ansikten syns inte.

Mötesplatser

I S:t Andreas kyrka finns många öppna mötesplatser, där du kan umgås och prata med andra, fika, ta del av underhållning, handarbeta, fynda secondhandkläder eller helt enkelt bara vara.

S:t Andreas kyrka sett från Fridhemstorget

S:t Andreas öppettider i sommar

Under sommaren har vi ändringar i öppettiderna såväl på expeditionen och diakonimottagningen som i kyrkan. Några av våra gudstjänster har uppehåll.

Anmälan till konfirmation 2024/2025

Tänk dig att få fundera över livet och Gud tillsammans med andra. Att vara konfirmand i Svenska kyrkan är en sådan möjlighet. Du får spännande upplevelser och nya perspektiv på livet. Välj den konfirmandgrupp som passar dig. Valet är ditt och helt fritt.

Händer från två personer klädda i gröna nyanser i närbild.

Samtalsgrupper i S:t Andreas

Att få dela tankar om livet tillsammans med andra människor är en stor gåva. I S:t Andreas kyrka erbjuder vi flera möjligheter till detta genom olika smågrupper/ samtalsgrupper. Kanske finns det en grupp för dig också.

Bilden visar barn som sjunger

Barnkördag 30 oktober i S:t Andreas kyrka

Barnkördag, en heldag mitt i höstlovet, kan ditt barn prova på att sjunga i kör. Dagen är till för både nybörjare och för de som redan sjunger i kör. Körledare är Anna Rosén som ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt att sjunga med barn i olika åldrar. Anmälan senast 30 september.

Närbild på ett kors på en ljusbärare.

Reträtter i höst

Inled hösten med en stilla dag i tystnad, bön, vila och eftertanke i S:t Andreas kyrka och församlingshus eller dra dig tillbaka en helg i stillhet på Äspögården vid Smygehamn.

Kyrkobesökare i kyrkbänkarna lyssnar på prästen som predikar.

Fira gudstjänst i S:t Andreas kyrka

Många människor samlas till gudstjänst i S:t Andreas kyrka varje vecka och här finns rum för ännu fler. Välkommen att fira högmässa, morgonmässa, middagsbön, kvällsmässa, våga vara-mässa eller familjegudstjänst.

Barn framför väggmålning med bibliska scener klädda i olika färger sedda bakifrån, de sträcker armarna uppåt.

Öppet hus & Körer för barn och unga

Välkommen att vara med i våra olika grupper för barn och unga. Öppet hus för dig som är hemma med barn och körer för olika åldrar.

Två unga tjejer på en strand som med sina armar bildar ett hjärta.

Du är viktig – engagera dig ideellt

Tillsammans vill vi forma kyrkans liv utifrån de gåvor och möjligheter som Gud utrustat oss var och en med. Därför behövs du. Som en av S:t Andreas kyrkas ideella får du göra en viktig insats för andra människor och vara en del av ett sammanhang.

Telefonikon, kartikon och e-postikon

Kontakta S:t Andreas kyrka

Du når expeditionen på 040-27 90 72. Diakonimottagningen når du på 040-27 90 78 eller 040-27 90 79. Bokning av dop, bröllop och begravning görs på 040-27 90 01 vardagar kl. 9–15, lunchstängt kl. 12–12.30. Kyrkogårdsförvaltningen når du på 040-27 92 00.

S:t Andreas kyrkoblad sommaren 2024

Kyrkoblad för S:t Andreas kyrka med sommarens högtider, konserter, evenemang samt alla verksamheter.

Nyheter S:t Andreas kyrka

S:t Andreas öppettider i sommar

Sommarens konserter

Reträtter i höst