Äldre människor som sitter och dricker kaffe, i fokus tre damer.

Mötesplatser

Liten & stor heter S:t Petri kyrkas öppna verksamhet för barn i sällskap av vuxna. Guldkanten är en omtyckt mötesplats med lunch och program. Internationella gruppen – ACT Svenska kyrkan arbetar med rättvisefrågor.

Liten och stor - en öppen mötesplats för barn och vuxna

Liten och stor är en typ av öppen förskola där barn mellan 0–5 år i sällskap av vuxna kan leka, skapa, sjunga och umgås. Enkel fika serveras till självkostnadspris. Ingen föranmälan.

Guldkanten

Guldkanten är namnet på S:t Petris återkommande luncher med efterföljande program. Vi inleder med klockringning och en kort middagsbön kl. 12.10 i S:t Petri kyrka. Därefter går vi över till S:t Petri Kammare mittemot kyrkan, där det är dukat för lunch. Sedan följer dagens program som kan vara ett inspirerande föredrag eller musikunderhållning (ca 45 minuter). Begränsat antal platser. Plats måste bokas till alla tillfällen och betalas till Cecilia Gussing (kontaktuppgifter, se nedan).

OBS! Inga platser kvar i höst, men det går bra att sätta upp sig på väntelista.

I samarbete med Sensus.

Program hösten 2024

MÅNDAG 23 SEPTEMBER
Svensktoppar från 1975
Mårten Trubadur från Limhamn gör denna gång en djupdykning i svensktoppslistorna från 1975. Mårten är en erfaren musikant som spelat i både Danmark, Norge, England, Spanien och Österrike.

MÅNDAG 7 OKTOBER
Isens hjälte
Ett föredrag om svensk isbrytning med Ulf Herlin, sjökapten och f d överstyrman på statsisbrytaren Frej. Han visar film och berättar om sitt arbete.

MÅNDAG 21 OKTOBER
Dinos orkester
Dan och Eva Svensson har hållit på med musik sedan 1960-talet. Deras repertoar består av både gamla godingar och nyare, modernare låtar.

MÅNDAG 4 NOVEMBER
Elvis in my heart
En berättelse om Elvis Presley med hans kända sånger. Bo Krister Karlsson, skådespelare och fd Dramatenaktör, besöker Guldkanten med detta program.

MÅNDAG 18 NOVEMBER
Balansera mera
Leg. fysioterapeut Wiveca Cederhag lär deltagarna hur de kan förbättra balansen. Kunskap om små rörelser med stor potential att främja hälsan i både kropp och själ ökar livskvalitén.

MÅNDAG 2 DECEMBER
Jullunch
Vi avslutar Guldkanten för terminen, enligt tradition, med en trivsam jullunch. Carl Adam Landström, organist i S:t Petri kyrka, kommer och sjunger in julen.

Cecilia Gussing

Diakoniassistent, S:t Petri kyrka, Svenska kyrkan Malmö

ACT-gruppen i S:t Petri församling

Måndagar kl. 16.30 | S:t Petri Kammare på Göran Olsgatan 1, mittemot kyrkan.

Alla människor har rätt till ett värdigt liv. ACT Svenska kyrkan kämpar därför mot fattigdom, förtryck och orättvisor. Gruppen i S:t Petri församling jobbar med insamlingskampanjer under fasta och jul, men träffas också för att samtala om vår lokala kyrkas ansvar som del av den världsvida kyrkan. Vi träffas en gång i månaden. Är du intresserad av att vara med?

För mer information och anmälan, kontakta Anne Ruponen (kontaktuppgifter, se nedan).

Anne Ruponen

Assistent, S:t Petri kyrka, Svenska kyrkan Malmö

Umgås i kyrkan

Det finns många mötesplatser i Svenska kyrkans regi runt om i Malmö. Här finns något för alla, oavsett ålder, som vill träffa andra och umgås. Kyrkan har stickkafé, sopplunch, kafé med föredrag, babykafé och mycket mer. Välkommen in i gemenskapen.

Engagera dig som ideell

Ge av din tid och ditt engagemang till arbetet i Svenska kyrkan Malmö. Just du och din erfarenhet kan göra skillnad för en annan människa. Tillsammans bygger vi kyrkan.