Ett barn hjular framför altaret i en kyrka.
Foto: Nadine Minner /Ikon

Barn och familj

I Västra Skrävlinge kyrka finns det mycket att göra för både liten och stor. Vad sägs om barnkyrka, familjemässa med dockan Doreen, grubbelklubb för barn eller kanske familjekväll med mat i församlingshemmet?

Mässa med tjocka släkten - en mässa för barn

En söndag i månaden kl 11.00

• 29 september
  • 20 oktober
  • 17 november
  • 1 december.

Dockan ”Doreen” är med i predikan och har ett samtal med prästen. Här får barnens perspektiv och frågor ett större fokus i mässan. När det är MTS kan barnen också hjälpa till med praktiska uppgifter, som exempelvis ljuständning, bära fram kors, ljus, läsa något och hjälpa till att bryta nattvardsbrödet. Efter mässan är det kyrkfika i församlingshemmet.

Hör av dig om ditt barn vill ha någon uppgift!

Fredagsmys med tacos och bibeln

För barn 7–14 år i Västra Skrävlinge församlingshem.

För barn som vill komma till församlingshemmet och träffa andra, äta tillsammans och avslutningsvis lyssna på en berättelse ur bibeln som har med våra liv att göra. Det är gratis att vara med och du kan komma själv eller med en kompis. Du kan komma när du vill men det krävs att du anmält dig innan. Maten serveras kl 16.30.

Anmälan: Annika Nilsson, 0703-19 32 03

• 25 oktober
  • 15 november
  • 6 december

Vi träffas kl 16.15–17.15 vid alla tillfällen.

Familjekvällar i församlingshemmet

En gång i månaden, kl 16.30–18.30

Barn och vuxna kan pyssla, leka och umgåsn och äta tillsammans (det är gratis) och kvällen avrundas med en kort andakt. Ingen föranmälan krävs - det är bara att komma förbi! Tänk på att barn inte ska komma ensamma, en förälder eller annan vuxen ska följa med.

Kvällen början med drop-in med pyssel från 16.30. Kl 17.10 är det samling och kl 17.30 mat och andakt.

• 9 september
  • 7 oktober
  • 4 november
  • 2 december

Vi träffas mellan kl 16.30–18.30 vid alla tillfällen.

Kontakt: Annika Nilsson, 0703-19 32 03, annika.nilsson3@svenskakyrkan.se

Söndagsgrubbelklubben

Fyra söndagar för barn 7–13 år i församlingshemmet, kl 12.20–14.00

Söndagsgrubbelklubben är en trygg mötesplats och det är gratis att vara med. Ditt barn kan komma själv eller med en kompis.

Vi börjar med fika  församlingshemmet. Sedan pratar vi och leker kring söndagens tema, och hur det har med våra liv att göra. Vi gör något kul som exempelvis pyssla, leka, baka eller något annat som gruppen bestämmer tillsammans.

• 29 september
  • 20 oktober
  • 17 november
  • 1 december

Vi träffas mellan kl 12.20–14.00 vid alla tillfällen.

Kontakt: Annika Nilsson, 0703-19 32 03, annika.nilsson3@svenskakyrkan.se

Boka dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. Dopet är en gåva och ett löfte om att Gud alltid har omsorg om dig. Det är en fest för att välkomna livet. Här kan du boka dop i Svenska kyrkan Malmö via webbokningen.

Ett barn sitter och ritar.

Barnkonsekvensanalys

I kyrkans verksamheter gör vi barnkonsekvensanalyser när vi fattar beslut. För att bedöma om beslutets konsekvenser är positiva eller negativa för barnet används FN:s deklaration om barnets rättigheter – barnkonventionen.

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.