Värdegrundsarbete

Ett samarbete mellan skolorna och Maria Magdalena

Foto: Caroline Heilborn

Tack vare stiftelsemedel från Philipsenska skolinrättningen kan vi erbjuda skolorna i området hjälp och stöd med värdegrundsarbete samt psykosociala insatser. Vårt uppdrag är att finnas för unga som bor och vistas i församlingen.

Sedan några år tillbaka har vi ett väl upparbetat samarbete med flera skolor i området som regelbundet kommer till oss för att ge eleverna en möjlighet att stärkas som individer och utforska gruppens sammansättning och möjligheter. Våra insatser är självklart fria från religiös påverkan och syftar till att förbättra miljön och vuxenkontakterna i närområdet.

Skolan kan välja att lyfta ut en mindre grupp i behov av särskilt stöd alternativt arbeta klassvis. Vi bestämmer i samråd med mentor hur många tillfällen vi ska ses och om det finns förslag på särskilda teman som vi ska ta upp. Exempel på teman kan vara gruppsammansättning, livsfrågor, självkänsla/självförtroende, attityd/jargong, maktspel, värderingar, ledarskap eller utanförskap. Dessa teman närmar vi oss bland annat genom lek, samarbetsövningar, värderingsövningar och samtal. Skolan kan också låta en hel årskurs komma hit under en termin, då lägger man upp arbetet efter det. Vi tror att det är bra om klassen får ses vid minst tre tillfällen à 1,5 timme åt gången. Vi riktar oss till mellan- och högstadiet i första hand eller där behoven finns.

När ni kommer hit möter ni en kurator, en pedagog samt en ungdomsledare. Om det är besvärligt med förflyttning kan vi också komma till skolan.

Det finns exempel på hur dessa särskilda insatser har bidragit till en tryggare psykosocial miljö och därmed ges eleverna bättre förutsättningar att kunna koncentrera sig på skolarbetet.

Kontakta Caroline Heilborn, caroline.heilborn@svenskakyrkan.se