Två kvinnor sitter på huk vid en äng och plockar smörblommor.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Om St:Mary

S:t Mary är ett diakonalt arbete inom Svenska kyrkan som startade i Linde bergslags församling och har utvecklats till en modell som erbjuds alla församlingar och pastorat inom Svenska kyrkan.

Allt började med att en grupp långtidssjukskrivna deltog i en stödgrupp inom Linde bergslags församling i Västerås stift. Alla hade behov av rehabiliterande insatser. Någon behövde få promenera en stund mitt på dagen. Någon ville gå på yoga.

Alla längtade efter vettig sysselsättning. Alla var överens om att målet med en rehabilitering måste vara att åter få bli hel som människa. Flera av deltagarna hade upplevt meningslösa åtgärder i olika arbetsmarknadsprogram och var trötta på det. Ett krav var därför att sysselsättningen måste kännas meningsfull. Ett annat att ensamarbete borde undvikas.

Gemenskap ett nyckelord

Alla längtade efter den gemenskap det ger att arbeta tillsammans. Flera av deltagarna beskrev tidigare arbetslivserfarenheter med stolthet. Var kom stoltheten och glädjen i arbetet ifrån?

Under samtalen utkristalliserades några nyckelord. De var meningsfullhet, yrkesstolthet, arbetsgemenskap och rehabilitering. Vi kastade om bokstäverna och fick ordet MARY. Med tillägget S:t skapades en brygga till bibelns Maria.

Helheten är unik

Namnet på den nya verksamheten kom att bli S:t Mary. Vi startade ett sommarcafé till sommaren 2012. S:t Mary butik och skaparverkstad startade i november samma år. Sedan dess har S:t Mary bidragit till att skapa en meningsfull tillvaro för människor som står långt från arbetsmarknaden.

S:t Mary är till sin kärna en metod som bygger på en kristen människosyn och använder sig av vedertagna metoder och synsätt för att främja rehabilitering, egenmakt och personlig utveckling. Metoderna är inte unika. Det är helheten som är unik.

Mänskligare samhälle

Målet är att varje dag på S:t Mary ska kännas meningsfull och att varje deltagare ska få växa i förmåga och ta makten över sitt liv. Samtidigt bidrar S:t Mary till ett mänskligare samhälle – ett samhälle där människor behövs. Tillsammans är vi starka. Därför vill S:t Mary växa. Som arbetsform, gemenskap och röst inom Svenska kyrkans diakoni.

Läs mer i bifogad broschyr. Eller kontakta oss för att få veta mer. Kontaktuppgifter till de olika S:t Mary-verksamheterna finner under menyn Här finns S:t Mary. För övergripande frågor kontakta Lena Lago, som samordnar utvecklingsarbetet kring S:t Mary.