Necessärer i jeanstyg märka Sankt Mary.
Foto: Magnus Aronson

S:t Mary – självständiga verksamheter för praktik och arbetsträning

S:t Mary är ett slags socialt företag. Målet är att stötta människor som står långt från arbetsmarknaden på deras väg mot sysselsättning, förbättrad hälsa och egenmakt.

Det främsta målet med S:t Mary är att stötta människor som står långt från arbetsmarknaden på deras väg mot sysselsättning, förbättrad hälsa och egenmakt. Mångfald framhålls som en styrka och gruppen är viktig. Arbetet bygger på Marymetoden.

Liknar socialt företagande

S:t Mary är en del av församlingens diakoni, men utgör samtidigt en egen organisatorisk och ekonomisk enhet med egen verksamhetsledare. S:t Mary sköts som interna sociala företag inriktade på att erbjuda praktik och arbetsträning. Det kan till exempel vara ett café,  en butik, en skaparverkstad, en second hand eller en kombination. Verksamheterna erbjuder varierade och meningsfulla arbetsuppgifter.

Samordning och kvalitetssäkring

S:t Mary är ett skyddat varumärke. Församlingar som bedriver S:t Mary har ett nätverk för samordning, utbildning och kvalitetssäkring av verksamheterna.

S:t Mary är kvalificerat för upphandling enligt bestämmelserna om reserverad upphandling i Lagen om offentlig upphandling (LOU).

Lena Lago

Mary – ett meningsfullt arbetsliv för alla

Förändringsledare Mary

Inte vilka produkter som helst

Vi är stolta över vår gemensamma kollektion av kvalitativa produkter för S:t Mary, som bidrar till ett hållbart liv för fler. Materialen är återbrukade och utvalda för att hålla under lång tid.

Här finns S:t Mary

S:t Mary finns idag på en handfull platser i landet. Fler står i begrepp att ansluta. Samtidigt sker ett gemensamt utvecklingsarbete i ett gemensamt nätverk. Lanseringen av egna hållbara och kvalitativa produkter är ett led i det arbetet.

Anmäl dig till Maryutbildningar

Maryutbildningarna erbjuds anställda i Svenska kyrkans församlingar och verksamheter som tar emot eller planerar att börja ta emot långtidsarbetslösa för arbetsträning. Vi ger även utbildning till våra partners vid förfrågan.

Två kvinnor. Den ena håller upp ett par jeans framför den andra.

Marymetoden

Svenska kyrkans arbete med praktik och arbetsträning är en del av församlingens diakoni. Marymetoden har tagits fram för att stötta människor som står utanför arbetsmarknaden att komma vidare i sitt liv och finna en långsiktig lösning på sin försörjning.

Kökspersonal lägger upp mat till be gäst.

Maryplats – arbetsträning i församlingen

Maryplatser är benämningen på praktik- och arbetsträningsplatser i Svenska kyrkan som använder sig av Marymetoden i sitt bemötande.

Tjörn hoppade på S:t Mary-tåget

När Svenska kyrkan på Tjörn kom i kontakt med S:t Mary tog det inte lång tid innan en second hand-butik och café öppnade på huvudgatan i Skärhamn. Ett beprövat koncept för socialt företagande fick bitarna att falla på plats.