Foto: Magnus Aronson/Ikon

Maryutbildningar

Maryutbildningarna erbjuds anställda i Svenska kyrkans församlingar och verksamheter som tar emot eller planerar att börja ta emot långtidsarbetslösa för arbetsträning. Vi ger även utbildning till våra partners vid förfrågan.

Svenska kyrkans arbete med praktik och arbetsträning är en del av församlingens diakoni.  Maryutbildningarna säkerställer kvaliteten på verksamheten. Utbildningarna baseras på bemötandemetoden Mary som utvecklats inom Svenska kyrkan.

Utbildningarna bygger på varandra. Den som går entreprenörskapsutbildningen går alltså normalt även de andra två utbildningarna. Introduktionen är obligatorisk.

Datum för utbildningar

Välkommen på handledarutbildning under våren 2024

Få en fördjupning av det diakonala uppdraget, verktyg för att vara handledare, utarbetandet av konkreta arbetsuppgifter samt genomlysning av arbetsuppgifter utifrån jämställdhet, likabehandling och icke diskriminering. Varmt välkommen att gå handledarutbildning i Marymetoden!

För att kurserna ska bli av krävs minst 12 deltagare och den kostar 1250 kr/person.

Se kommande datum för våren 2024 nedan.

Digital utbildning med start 29 april kl. 08-12
Andra träffen hålls 6 maj (08-12) och tredje och sista träffen den 13 maj (08-12). Målgrupp är anställda inom Svenska kyrkan. Välkommen att läsa mer och anmäla dig här (via Utbildnigsportalen).

Maj

Hybridutbildning med start 7/5 klockan 9.30-16.00
På plats i Härnösand (lokal Vårsta diakoni) del 1 och 2. Samt digitalt tredje och avslutande delen 21/5 klockan 8.00-12.00. Målgrupp är anställda inom Svenska kyrkan. Välkommen att läsa mer och anmäla dig här (via Utbildningsportalen).

Digital utbildning med start 3 juni
Andra träffen hålls 10 juni och sista träffen 17 juni. Målgrupp är anställda inom Svenska kyrkan. Välkommen att läsa mer och anmäla dig här (via Utbildningsportalen).

Har du frågor om utbildningar i vår?

Tveka inte att höra av dej till Anna Andersson eller Lotta Lirkas på: anna.andersson6@svenskakyrkan.se
lotta.lirkas@svenskakyrkan.se

Utbildningar på förfrågan

Vi ger även utbildningar på förfrågan. Klicka på vald utbildning för att läsa mer. För att boka kontakta oss på kyrkokansliet.mary@svenskakyrkan.se

Ladda ner en pdf om Maryutbildningarna.

Jag tror man kan säga att den som rustas att verka som handledare får möjlighet att använda mer av sig själv och sina förmågor i jobbet.

Anders Hagman, projektledare för utbildningssatsningen

Utbildningar

När församlingen börjar ta emot långtidsarbetslösa är det viktigt att hela arbetslaget förstår vad det innebär. Det är arbetsplatsen som helhet som utgör mottagande miljö för den som ska arbetsträna.

Vi rekommenderar alla deltagande församlingar att gå Introduktion för arbetslag. Den tar två timmar.

För att boka Introduktion för arbetslag kontakta: kyrkokansliet.mary@svenskakyrkan.se

Handledarutbildningen genomförs i regel digitalt under fyra halvdagar där halvdag tre utgör hemarbete. Vi rekommenderar att samtliga anställda som kan komma att fungera som handledare deltar i utbildningen.

För att boka Handledarutbildning kontakta: kyrkokansliet.mary@svenskakyrkan.se

För den i församlingen som ska ansvara för arbetsträning enligt Marymetoden erbjuds en påbyggnadsutbildning till handledarutbildningen. Den omfattar fyra dagar, varav två dagar sker som internat, en dag digitalt och en dag självstudier.

Logi och lunch under internaten bekostas av projektet. (Gäller ej boende inom Storstockholm vid utbildningen i Skärholmen.) Resor bekostas av deltagande församlingar. Vi rekommenderar minst två deltagare från varje församling.

Utbildningarnas upplägg, ett exempel:

Dag 1
Gemensam introduktion på ca 45 minuter digitalt på en bestämd tid. Självstudier om ca 7 timmar, genomförs under loppet av ca en vecka.

Dag 2-3
Internat, i regel med övernattning och ankomst kvällen före. Undervisning kl 8.30-16.30.

Dag 4
Digital utbildning under en dag 8.30-16.30

För att boka utbildning för verksamhetsansvariga kontakta: kyrkokansliet.mary@svenskakyrkan.se

Entreprenörsutbildningen genomförs med en blandning av internat, digital utbildning och självstudier. Internat och resor bekostas av projektet.

Vi rekommenderar två deltagare från varje församling. Fler deltagare kan komma ifråga enbart i mån av plats.

Exempelupplägg från ett tillfälle:

Start: Digital uppstart (Teams)
Fyra fysiska träfar à 09-16
Avslut: Digitalt avslut (Teams)

För att boka utbildning i entreprenörskap kontakta: kyrkokansliet.mary@svenskakyrkan.se

Samarbete med Arbetsförmedlingen

Församlingar vars personal genomgått utbildningarna kan erbjuda så kallad förstärkt arbetsträning. Det ger möjlighet att få viss ersättning för insatsen via Arbetsförmedlingen.

Svenska kyrkans arbetsmarknadsprojekt

Projektet React EU: Mary var ett kompetensutvecklingsprojekt som vände sig till alla församlingar och hade som mål att i april 2023 ha utbildat 500 medarbetare i Svenska kyrkan i Mary-metoden.

Projektet finansierades av Europeiska socialfonden, ESF. Socialfonden verkar för att minska arbetslöshet och utanförskap, att stärka Sveriges långsiktiga kompetensförsörjning och tillväxt och att öka sammanhållningen inom EU.