För ledare

På den här sidan hittar du ledarhandledning, bilder och annat som du behöver för att starta en Meningen med mig-grupp för unga.

Du som är ansvarig ledare bör ha god erfarenhet av att leda grupper av unga i pedagogiska eller reflekterande sammanhang och vara bekväm i situationen.

En ansvarig ledare kan exempelvis vara lärare, fritidsledare, församlingspedagog, diakon, präst, scoutledare, barnmorska, skolsköterska, kurator, socionom eller psykolog.

Den andra ledaren kan gärna vara en ideell assistent, till exempel en ung vuxen.

• Det är bra med två vuxna ledare i varje grupp, varav minst en bör ha utbildning eller vana vid att leda ungdomsgrupper.
  • Materialet är fritt att ladda ned och använda. Du behöver bara registrera dig, så länkas du vidare till ledarhandledning och annat material.
  • Du är fri att använda materialet i din verksamhet, men läs igenom texten om upphovsrätt och copyright (nedan) när du väljer att registrera dig.
En kvinna skrattar.

Gå med i nätverket för Meningen med mig-ledare

Gå med i MMM-supporten, ett nätverk där vi möts kring Meningen med mig. Välkommen på digitala träffar varannan fredag, se tider nedan. Nätverket samordnas tillsammans med Sensus studieförbund.

Rättigheter till materialet

Copyrighten till Meningen med mig tillhör Trossamfundet Svenska kyrkan och Christina Lloyd.

Du som ledare har rätt att använda delar av materialet, dessutom ansvar du för att använda de delar som fungerar för din grupp av unga och addera din kompetens/erfarenhet utifrån kontext.

Utan upphovsmännens tillåtelse får ingen göra om materialet som publicerats inom ramen för Meningen med mig utan godkännande från rättighetsinnehavarna.

Ange ”Copyright Trossamfundet Svenska kyrkan och Christina Lloyd” när du delar materialet. Om du använder de illustrationer (nedan) som du har rätt att sprida ska du ange ”Bild: Svenska kyrkan/Johanna Karlsson, Xtractor”.

Material för att kommunicera

Du som bjuder in till träffar om Meningen med mig och använder materialet har rätt att och bör använda den gröna symbolen i inbjudningar och informationsmaterial. Symbolen får inte förändras i form eller färg.

Illustrationerna hör hemma i materialet, men några är tillgängliga att använda utanför själva träffarna – till exempel på affischer om Meningen med mig. Inte heller illustrationerna får förändras.

Ange: ”Bild: Svenska kyrkan/Johanna Karlsson, Xtractor” när du använder illustrationerna.

Det är inte tillåtet att använda illustrationerna eller symbolen i annat sammanhang än just Meningen med mig. Du får heller inte ta delar av materialet och göra det till ditt - däremot har du ansvar för att använda just de delar av materialet som fungerar bäst i din kontext.

Folder för utskrift (dubbelsidig A4 som viks till A5)

Folder för digital spridning

Flyer A5 för spridning/utskrift

Registrera dig som ledare och få tillgång till Meningen med mig

På den här sidan registrerar du dig som ledare och får därefter direkt och utan kostnad länk till handledning och materialet.

En tecknad person ligger och blundar på en filt i gräset. Bredvid ligger en bok och ett par glasögon.

Om materialet

Läs mer om vad materialet innehåller och hur det är tänkt att användas.