En tecknad person ligger och blundar på en filt i gräset. Bredvid ligger en bok och ett par glasögon.

Om materialet

Samtal och övningar om känslor och mening

Meningen med mig kan användas av alla som möter unga mellan cirka 13-19 år i trygga sammanhang. Hela materialet är fördelat på 13 träffar, som bygger på varandra.

Genom samtal och lekfulla och kreativa övningar som inkluderar hela kroppen utforskar gruppen tolv grundkänslor och tolv existentiella meningsteman.

Känslor kan vara till exempel ledsenhet, ilska och glädje. Meningsteman är sådana som kan vara särskilt aktuella för tonåringar, som exempelvis ensamhet, längtan och tillhörighet.

En grundkänsla och ett meningstema undersöks i varje träff. Deltagarna får även träna på ”lugn och ro”-övningar med inspiration från traumabehandling. I sista träffen integreras allt som har gjorts under träffarna till en helhet.

Registrera dig som ledare och få tillgång till materialet

Handledning och rättigheter

Materialet är fritt att använda, men får inte förändras utan upphovsmännens tillåtelse.

Handledningen till Meningen med mig består av ett ledarmaterial som innehåller ett talmanus med instruktioner, bilder att använda under träffar, ljudfiler samt sammanfattningar av träffarna för deltagarna.

Se en översikt av träffarnas innehåll

Syftet med materialet

Svenska kyrkan har tagit fram materialet Meningen med mig med förhoppningen att det ska bidra till att unga människor ska få verktyg för att hantera livets utmaningar.

Människors psykiska hälsa och välmående ökar när de kan uttrycka och reflektera över de egna känslorna och när de upplever mening och sammanhang i och med livet.

Materialet Meningen med mig syftar till att öka motståndskraften (resiliensen) och den grundläggande tryggheten hos unga, både i ungdomarna själva och i relation till varandra och deras omvärld. Det sker genom att stärka deras känsla av sammanhang och mening.

Använd materialet så här

Materialet kan användas i olika trygga sammanhang där unga mellan cirka 13 till 19 år träffas – både inom kyrkans verksamheter och i andra trossammanhang samt fritidsverksamheter och inom skolan. För att skapa trygghet och dynamik i gruppen bör antalet vara 6–8 personer med en eller två ledare. Beroende på antalet deltagare behövs 2–3 timmar per träff, inklusive paus.

Materialet inehåller det du som ledare behöver för att hålla i träffarna. Du behöver du läsa in dig på materialet och förbereda material som gruppen använder i övningarna.

Ledarens egenskaper och kompetens

Du som ledare har gärna lång och god erfarenhet av att leda ungdomsgrupper och är bekväm i situationen. Träffarna består av flera olika moment som du på olika sätt behöver behärska och förbereda:

• samla och engagera individer i en grupp
  • förklara och genomföra övningar
  • skapa ett tryggt och gott samtalsklimat
  • presentera teoriavsnitt
  • vara lyhörd för frågor och tankar.

Träffarna följer alla samma upplägg, bland annat för att skapa trygghet hos deltagarna.

Ledarutbildning

Materialet går att använda direkt av dig som känner att du har rätt kompetens. Du förbereder dig genom att läsa ledarhandledningen och se på filmer som beskriver de olika teorimomenten. Du kan även fördjupa dig genom att läsa material från listan med källor och referenser.

Det finns möjlighet att få utbildning i att använda materialet. För mer information, kontakta Västerås stift:

Lotta Eriksson, projektledare i Västerås stift
e-post: lotta.eriksson@svenskakyrkan.se

Ett forskningsbaserat material

Christina Lloyd är legitimerad psykoterapeut och doktor i religionspsykologi och existentiell hälsa. Hon har utvecklat materialet Meningen med mig bland annat tillsammans med pedagoger och unga i Västerås stift. Materialet är forskningsbaserat och bygger på flera etablerade modeller.

Meningen med mig syftar till att stärka de unga och är inte tänkt att använda psykoterapeutiskt.

Referenser och källor

Här finns en lista med alla referenser och källhänvisningar, om du vill fördjupa dina kunskaper.

En tecknad person balanserar på en bräda som ligger på en trädstock.