Lyssna

För dig som är ung

Så bra att du har hittat till Meningen med mig! Meningen med mig är till för att hjälpa dig som är ung att känna dig tryggare i livet.

Det finns mycket som gör att vi inte mår bra. Forskning visar att två saker kan skydda oss mot det som kallas ”psykisk ohälsa”:

• Att känna sig trygg med att prata om känslor.
  • Att ha en upplevelse av mening i livet.

Meningen med mig består av träffar där ni på olika sätt får prata om och lära er mer om just det här. Det kan vara allt från vad som är viktigt i livet, till frågor om kärlek, stress eller sorg.

Om du är intresserad, prata med din lärare, tränare eller annan ledare om de skulle vilja starta en Meningen med mig-grupp. Eller hör med din närmaste församling i Svenska kyrkan om det finns en grupp att vara med i.

När du är med i en Meningen med mig-grupp får du tillgång till mer information och material.

Läs mer om Meningen med mig

Hjälplänkar

Första känslohjälpen med lugnande andning

Det här kan vi göra när våra känslor rusar i panik, eller när vi känner oss avstängda och uppgivna.

Ljudfiler för balansövningar

I Meningen med mig ingår olika balansövningar som vi kan använda för att lugna oss själva och få en stunds vila och återhämtning i vardagen.

Hit kan du vända dig

Om du mår dåligt eller har varit med om något som påverkar dig starkt och känns tungt att bära finns det många du kan prata med. Här hittar du några av dom.