Foto: Anette Olofsson

Musikgudstjänst på Förintelsens minnesdag den 27 januari 2024

Förintelsens minnesdag uppmärksammades i Mjällby församling med en musikgudstjänst i Mjällby kyrka på seneftermiddagen.

I år medverkade kyrkoherde Paul Henriksson tillsammans med våra kyrkomusiker Bo Knutsson och Nadja Schelin. Vi fick bland annat lyssna till stämningsfylld musik så som ”Schindlers list” med Bosse på fiol och Nadja vid pianot och ett stycke av Rachmaninoff med Nadja på pianopallen. Paul läste även ur Esters bok (Gamla Testamentet) och stycken ur en nyligen utkommen artikel som Kyrkans Tidning har publicerat och som handlar om judarnas situation i Sverige i nutid. En av de psalmer som sjöngs var nummer 817, denna psalm skrevs av Dietrich Bonhoeffer som var präst och teolog. Dietrich var en del av motståndsrörelsen och blev avrättad för högförräderi i ett koncentrationsläger den 9 april 1945. Den fina psalmtexten är översatt till svenska av Jonas Jonasson.

Fakta om Förintelsens minnesdag

Den 27 januari samlas människor över hela världen till en årlig manifestation. Det är den internationella minnesdagen för Förintelsens offer – samma datum som förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades år 1945. Sedan 2001 har Förintelsens minnesdag varit en nationell minnesdag i Sverige, år 2005 deklarerade FN denna dag som internationell minnesdag. Det är en dag då vi hedrar minnet av alla som mördades under Förintelsen och de som stod emot. En dag för alla som vill uttrycka sitt stöd för alla människors lika värde.

I samband med minnesdagen ordnas många arrangemang runt om i landet, Mjällby församling uppmärksammar sedan några år tillbaka minnesdagen med en gudstjänst i Mjällby kyrka.

År 2024 var det 75 år sedan förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades. Svenska kyrkans biskopar skriver i ett gemensamt uttalande denna dag: ”Den internationella minnesdagen för Förintelsens offer markerar slutet på en av vår tids största fasor. Dessa grymheter får aldrig falla i glömska.”

Musik som spelades vid årets musikgudstjänst

”Med hjärtats tillit” (Sv.Ps. 817)

”Lägg i varandras händer fred” (Sv.Ps. 831)

”Världen har rämnat” (Sv.Ps. 847)

”Der Mirjambrunnen” (kompositör: Joachim Johow)

”Adams tankar”

”Min sorg”

” Schindler's list” (tema ur filmen med samma namn, kompositör: John Williams)

Klicka gärna på länkarna nedanför för mer information.

Kyrkomusiker Bo Knutsson och Nadja Schelin

Kyrkomusiker Bo Knutsson