En dopfunt av silver med en etsad duva.
Lyssna

Åk 2-6 – Kyrkopedagogik

Kyrkopedagogiken är det nyaste arbetssättet vi erbjuder för att möta skräddarsydda och ämnesöverskridande önskemål för elever att upptäcka kyrkorummet, kyrkans traditioner och kristen tro med flera sinnen. Metoden är anpassad efter skolans krav på att följa läroplanen och vara icke-konfessionell.

Åk 2-6 – Kyrkopedagogik 

En kyrkopedagog guidar i en kyrka genom varierade metoder och med fokus på flera sinnen. Det är ett rörligt upptäckande i samtal med eleverna, gärna med något skapande moment.

Ledorden är:

Dialog, delaktighet och fördjupande upplevelser genom att upptäcka kyrkan med alla sinnen. Eleverna kan få mäta kyrkans omkrets med kroppen eller ligga i kyrkbänkar och lyssna på ljud i kyrkorummet. De kan undersöka konstverk genom att leta efter symboler eller räkna matte med fönster och former i kyrkan.

Kyrkopedagogisk guidning erbjuds från årskurs 2 och uppåt i Fässbergs Kyrka, bokas och anpassas efter klass i samtal med Jill.

Förslag på tema:

Kristendomens högtider eller ritualer. Klockorna och Kyrktornet. Tidslinjer; Fässbergs kyrka i dåtid, nutid och framtid. Bildtolkning & symboler. Bibeln för barn & barns rättigheter. Kyrkans ljud & musik. Matte i kyrkan: heliga tal? Kyrkans arkitektur & formspråk. Temat bestäms i samråd mellan Jill och lärare efter det behov som finns för eleverna.

Jill Olandersson

Jill Olandersson

Pedagog - Fässberg, Kyrkopedagog, Svenska kyrkan Mölndal