Åk 2-6 – Kyrkopedagogik
En kyrkopedagog guidar i en kyrka genom varierade metoder och med fokus på flera sinnen. Det är ett rörligt upptäckande i samtal med eleverna, gärna med något skapande moment.
Ledorden är:
Dialog, delaktighet och fördjupande upplevelser genom att upptäcka kyrkan med alla sinnen. Eleverna kan få mäta kyrkans omkrets med kroppen eller ligga i kyrkbänkar och lyssna på ljud i kyrkorummet. De kan undersöka konstverk genom att leta efter symboler eller räkna matte med fönster och former i kyrkan.
Kyrkopedagogisk guidning erbjuds från årskurs 2 och uppåt i Fässbergs Kyrka, bokas och anpassas efter klass i samtal med Jill.
Förslag på tema:
Kristendomens högtider eller ritualer. Klockorna och Kyrktornet. Tidslinjer; Fässbergs kyrka i dåtid, nutid och framtid. Bildtolkning & symboler. Bibeln för barn & barns rättigheter. Kyrkans ljud & musik. Matte i kyrkan: heliga tal? Kyrkans arkitektur & formspråk. Temat bestäms i samråd mellan Jill och lärare efter det behov som finns för eleverna.