Klimat och biologisk mångfald

På våra kyrkogårdar och begravningsplatser i Mölndal arbetar vi med klimatet och den biologiska mångfalden. Du kan hitta olika fågelholkar, insektshotell och bikupor bland annat runt om på kyrkogårdarna.

Foto: Anna Karlsson

Att värna om biologisk mångfald

På våra kyrkogårdar och begravningsplatser i Mölndal arbetar vi med den biologiska mångfalden. Vi har hunnit olika långt men det du kan hitta är:

• Holkar för småfågel, stare, kattuggla, fladdermöss och fjärilar

• Insektshotell

• Stockar och grenar som får ligga kvar i naturen, en del med borrade hål för insekternas skull

• Ängsmark, stora träd, fruktträd, bärbuskar och perenner anpassade för bin och fjärilar

• Drick- och badvatten i våra dammar

• Bikupa för tama bin

Allt vi ser i naturen med all variation inom arter, mellan arter och livsmiljöer på vår jord är biologisk mångfald vilket vi alla är helt beroende av. Det ger oss mat, mediciner, industriprodukter men också inspiration, kreativitet och minskar vår stress. Alla arter har rätt att leva vidare på jorden. Vi har dessutom ett ansvar att lämna den biologiska mångfalden vidare till kommande generationer.

Miljöpriset 2021

År 2021 vann Mölndals kyrkogårdsförvaltning Mölndals stads miljöpris, som är ett årligt hederspris. Det delas ut som en uppmuntran till en pristagare som aktivt verkat för att förbättra miljön i Mölndal.

Motiveringen löd:

”En kyrkogård är en plats för minnen och stillhet. En plats för reflektion, en plats för det som varit och det som kommer. I Mölndals pastorat har kyrkogårdarna nu också en stark miljöprägel. Arbetet har bland annat riktats mot biologisk mångfald på flera sätt, miljövänligare maskiner och produkter, samt nya planteringsstrategier. I det stora är livets cirkularitet som nu är så tydligt manifisterat genom hur man arbetar miljöorienterat med sina kyrkogårdar”

Träffa Erika - lanskapsarkitekt

Erika Nilsson arbetar som landskapsarkitekt här i Mölndals församling. Här delat hon med sig av sina tankar och reflektioner kring miljö, hållbara kyrkogårdar och livet på kyrkogårdarna.

Svenska kyrkans klimatarbete

Vårt arbete för klimatet

Klimatförändringarna är inte en fråga som kan skjutas på framtiden – effekterna är kännbara redan idag. Som kristna vill vi värna skapelsen både genom konkreta insatser och genom reflektion över de existentiella frågor som klimatförändringarna väcker.

Ett kyrktorn i rött tegel. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.

Vårt arbete för klimatet

Svenska kyrkans färdplan för klimatet innebär att vi ska minska vår egen klimatpåverkan och bidra till mänsklighetens gemensamma arbete för att bromsa effekterna av klimatförändringarna.

Solen skiner på ett landskap i fjällen. En älv slingrar sig fram och i horisonten syns fjäll med snöfläckar.

Naturens rättigheter

Natur, klimat och rättvisa är viktiga för Svenska kyrkan. Därför har ett nytt material tagits fram som ska lyfta klimatet och naturens rättigheter genom samtal och reflektion i församlingarnas verksamhet. Men även andra är välkomna att ta del av och använda materialet.

Svenska kyrkan på klimatmötet COP26

FN:s klimattoppmöte, COP26, har avslutats. Förhandlare från världens länder kom slutligen överens om ett nytt avtal för att skynda på insatserna i Parisavtalet. Här kan du ta del av hur Svenska kyrkan närvarade i Glasgow.

Människor är samlade en som räcker upp din en arm i luften är i fokus.

Klimatförändringarnas konsekvenser

Klimatfrågan är vår tids ödesfråga. Hela ekosystem riskerar att kollapsa och redan idag leder dess följder till konflikter och att människor tvingas på flykt från sina hem. De människor som bidrar minst till klimatförändringarna är de som drabbas mest. Därför vill Act Svenska kyrkan tala om klimatfrågan, som en rättvisefråga.