Drop in-dop

Vi erbjuder drop in-dop vid några tillfällen om året. Här kan du hitta nästa aktuella datum.

Fässbergs kyrktorn fotograferat nerifrån på kvällen. Mörk bakgrund, tornet är upplyst.

Drop-in vigsel 31 december 2024

Drop-in vigsel i Fässbergs kyrka, Terrakottagatan 3B, Mölndal, 31 december 2024 kl 10:00-16:00. Föranmälan behöver göras. Läs mer här.

”Åren går, det har inte blivit av att döpa barnen. Nu är de ganska stora.”

Den här dagen döper vi barn upp till cirka 14 år. Dopet i sig har ingen åldersgräns, men innan ungdomar och vuxna döps, vill vi att de först tar del av dopundervisning. Kontakta oss gärna för att boka in den.

En vitklädd man böjer sig ner över dopfunten, medan prästen läser ur psalmboken.
Foto: Magnus Aronson, Ikon

”Är det okej att barnen döps, vi är ju inte med i kyrkan?”

Kyrkan välkomnar alla att döpas. Det spelar ingen roll om du/ni som vårdnadshavare tillhör Svenska kyrkan, något annat samfund eller en annan religion.

”Vi har lite knepiga familjerelationer, det är inte självklart att bjuda in”

Ni väljer själva vilka gäster ni vill ha med vid dopet. Kanske bara ni själva, närmaste familjen eller ett par goda vänner.

Varför dop?

För dig som förälder kan dopet vara ett tecken på tacksamhet över att du har fått bli förälder till just denna lilla människa.

Dopet är en fest! Vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj – den världsvida kyrkan. Den som döps blir i och med dopet medlem i Svenska kyrkan.

Dopet är ett sakrament, ordet betyder helig handling. Det har ingen åldersgräns och det gäller en gång för alla.

Dopet bekräftar Guds stora kärlek till varje människa.

Dopet är en gåva. Ett löfte om gemenskap med Jesus
oavsett hur livet är eller blir, om nya livsmöjligheter ända
in i evigheten.

Att förbereda

• Att döpas kostar inget och vid drop in-dop behövs ingen föranmälan. Men du kan boka in för att få en ungefärlig tid.

• Församlingen ordnar präst och musiker.

• Dopdräkt eller dopklänning är inget krav, det går bra att döpas i andra kläder. Om ni vill använda dopdräkt, finns det att låna i församlingen.

• Vill du att barnet som döps ska ha en eller flera dopfaddrar behöver du kontakta dem i förväg. Den som är dopfadder behöver själv vara döpt.

• Före dopet hålls ett dopsamtal i kyrkan med prästen, där även faddrar kan delta.

• När den som ska döpas är omyndig behöver samtliga vårdnadshavare godkänna att dopet äger rum.

Boka dop på webben

Här kan du enkelt hitta en tid för dop i Fässberg, Kållered och Stensjön samt göra en bokningsförfrågan.

Dopdräkt

När en människa döps är det vanligt att använda en vit dopdräkt, som ibland kallas dopklänning, som symboliserar renhet och fest. Det går att låna dopdräkt av Svenska kyrkan Mölndal. Men du behöver inte ha en vit dopdräkt för att bli döpt.

Någon sänker en bebis ner i dopfunten medan prästen håller sin hand på barnets huvud.

Dop - del i en större gemenskap

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. Här kan du hitta lediga tider, kontakt för att boka och information om dopet.

Mamma håller bebis under ett dop.

Dop

Dopet är en glädje och fest som bekräftar att vi alla ingår i ett större sammanhang och gemenskap – en församling och en världsvid kyrka som Gud har omsorg om.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Boka vigsel på webben

Här kan du hitta en tid för vigsel i Fässberg, Kållered och Stensjöns församlingar samt göra en bokningsförfrågan. Hittar du ingen tid som passar så hör av dig till kansliet, så försöker vi lösa det.

Svenska kyrkan Mölndal

Församlingsexpedition och kansli

Mer om Svenska kyrkan Mölndal

Telefontid: mån-tors 09-12, 13-15 och fre 09-12. Besök (mån-tors 09-12, 13-15 och fre 09-12): Terrakottagatan 3B, 43142 Mölndal. Faktureringsadress: Fack 77800936, Box 15018, 75015 Uppsala. Organisationsnr: 252003-0202. Momsregistrerings: SE252003020201. Bankgiro: 5344-7876.