Några tunna moln på en blå himmel.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Medling vid tvister om gravsättning

Begravningsverksamheten är enligt begravningslagen skyldig att medla vid tvister om en avliden ska kremeras eller ej, och var den avlidne ska begravas. Det sker genom samtal med de anhöriga som tvistar.

Om det uppstår en tvist är det viktigt att förvaltningen i kontaktas så tidigt som möjligt så att ärendet blir korrekt hanterat.

Om man inte kommer överens, hänskjuts tvisten till länsstyrelsen för beslut. Så länge medling pågår kan inte kremering eller gravsättning ske.

Ansvarig för medlingar hos begravningsverksamheten i Mölndal är kyrkogårdschef Sanna Björlin.

Begravningslagen>>

Begravningsombud

I begravningsombudets uppgifter ingår bland annat att ha aktuell kunskap och ge råd om begravningsfrågor för dem som inte tillhör Svenska kyrkan, samt att finna värdig och passande lokal utan religiösa symboler till begravningsceremoni. Ombudet granskar även om begravningsavgiften ligger på en rimlig nivå.

Det är Länsstyrelsen i Västra Götalands län som utser begravningsombud i regionen, länsstyrelsen har också tillsynsansvaret över dessa. Begravningsombud i Mölndal:

Bernt-Akke Runberg (utsedd 1 jan 2023-31 dec 2026 av Länstyrelsen)

bernt.runberg@molndal.se