En präst håller fram nattvardskalken och en person doppar sin oblat.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Präst, Kållereds församling 100 %

Kållereds församling söker en engagerad och driven präst, som tycker om att arbeta med konfirmand- och ungdomsverksamhet. Vi är ett litet sammanhang, med stora ambitioner att bli kyrka mitt i centrum av Kållered. Tjänsten är på 100 %. Ansök senast 30 augusti.

Präst till Kållereds församling, Mölndals pastorat.

Arbetsuppgifter:

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ansvara för konfirmand- och
ungdomsverksamheten. Efter att ha haft många konfirmander det senaste verksamhetsåret, hoppas vi kunna fortsätta vara en plats med många ungdomar. Du kommer också finnas med i arbetet med barn och familj.

Du tjänstgör också på helger med kyrkliga handlingar och gudstjänster.

Församlingen har cirka 9000 invånare, två kyrkor och sex anställda, ett rikt handelsliv och föreningsliv.

Arbetslaget i Kållered präglas av stor flexibilitet, öppenhet och samsyn kring församlingsarbete. Här bidrar du med dina erfarenheter och kunskaper i att bygga församling. Just nu planerar vi för att öppna vårt nya Församlingscentrum, centralt beläget i Kållered, med stora möjligheter att pröva nya idéer.

Kvalifikationer:

• Vi söker dig som har några års erfarenhet som församlingspräst.
  • Du har förmåga att arbeta både självständigt och med andra i arbetslaget och ideella.
  • Du är social, flexibel och har god samarbetsförmåga.
  • Du behöver ha körkort.

Övriga upplysningar

Svenska kyrkan Mölndal har ca 80 anställda sammanlagt.

Svenska kyrkan Mölndal (Mölndals pastorat) består av orterna Mölndal och Kållered,  och ligger strax söder om Göteborg, i ett område som befinner sig i en kraftig expansionsfas. Kållereds församling gränsar till Lindome församling, som tillsammans med Svenska kyrkan Mölndal ingår i Mölndals stad.

I Svenska kyrkan Mölndal finns sammanlagt sju kyrkor, församlingslivet är rikt, med många olika former av verksamhet. Ideella är engagerade i gudstjänster och verksamheter.

Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast 30 augusti.

Frågor?

Frida Ohlsson Sandahl, tillträdande församlingsherde
Frida.OhlssonSandahl@svenskakyrkan.se

Ansökan:

Din ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Ange även referensperson/er.

Märk ansökan ”Präst Kållered”

molndals.pastorat@svenskakyrkan.se

Svenska kyrkan Mölndal

Terrakottagatan 3B, 431 42 Mölndal

Kållereds församling

I Kållered har det i mer än åttahundra år firats gudstjänst i Kållereds kyrka. Kållereds församling önskar vara en växtplats där Guds kärlek får leda i mötet med de bofasta, de nyanlända och de som är på tillfälligt besök. I Kållereds församling finns Kållereds kyrka, Apelgårdens kyrka och Livereds kapell (vid Livereds kyrkogård).

Två ungdomar ligger i en soffa och läser varsin bok.

Unga i Kållered

Här hittar du verksamhet för ungdomar i Kållereds församling och information om konfirmation.

Koret i Kållereds kyrka. Predikstol till vänster. Ljusbärare till höger. Där hänger också ett votivskepp från taket.

Gudstjänster i Kållered

Under terminerna firas gudstjänster i Apelgårdens kyrka. Vid storhelger och sommartid firas gudstjänster i Kållereds kyrka. Varmt välkommen.

Modig, närvarande och angelägen

De tre värdeorden genomsyrar allt Svenska kyrkan Mölndal gör.

En humla sitter bland blommorna i en rhododendron.

Svenska kyrkan Mölndal

Församlingarna Fässberg, Kållered och Stensjön finns för dig som bor, arbetar eller är på besök i Mölndal och Kållered. Välkommen!

Fässbergs församling

Sedan 1887 står Fässbergs kyrka på Baazberget. En helig plats där människor möts för att dela livet. Med en mångtusenårig tillit till Gud - som skapat universum, som befriat oss från döden och som aldrig lämnar oss ensamma - är det fortfarande här vi möts i lovsång och bön, oavsett hur livet är. Sprudlande, brokig, allvarlig, frågvis, förväntansfull. Så sträcker sig Fässbergs församling mot den framtid som väntar. I det liv som levs nu.

Konfirmander paddlar kanot.

Stensjöns församling

I Stensjöns församling finns en stor öppenhet för att diskutera angelägna samhällsfrågor och mod att tala det som kan uppfattas som kontroversiellt. Navet i församlingslivet är högmässan klockan 10 varje söndag. Det finns också ett rikt musikliv där fler än 200 körsångare möts varje vecka i någon av de två kyrkorna, Stensjökyrkan och Fågelbergskyrkan.