Sjukhuskyrkans symbol (logotyp) i glas
Foto: Magnus Aronson/IKON

Präst, Sjukhuskyrkan Mölndal, 100%

Svenska kyrkan i Mölndal söker en präst till sjukhuskyrkan som förutom de sedvanliga arbetsuppgifterna även kommer att ha viss tjänstgöring i Fässbergs församling. Sista ansökningsdag 15 september.

Präst Sjukhuskyrkan Mölndal, 100%

Vi söker dig som:

• Har ett lyssnande förhållningssätt, stort människointresse och personlig mognad.
  • Har förmåga att möta människor i olika livssituationer och kriser.
  • Har lång och bred erfarenhet av själavård och pastoralt arbete.
  • Har god samarbetsförmåga och är flexibel till att möta de behov som uppstår.
  • Har dokumenterad fortbildning inom själavård.
  • Är trygg i din förmåga och identitet, samt väl förankrad i Svenska kyrkans tro, bekännelse och liv.
  • Vill att sjukhuskyrkan ska vara lättillgänglig.
  • Har ett hjärta för den lokala församlingens arbete och gemenskap.
  • Är vigd präst i Svenska kyrkans ordning.

Tidigare arbete i Sjukhuskyrkan är meriterande.

Om sjukhuskyrkan i Mölndal

Arbetet på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Mölndal bedrivs i ett ekumeniskt arbetslag som består av en präst, en diakon och en pastor. Arbetet innebär uppsökande verksamhet bland patienter, men också möten med närstående och sjukhuspersonal; det kan handla om själavård och krisstöd, enskilt och i grupp, samt medverkan vid utbildning och handledning av sjukvårdspersonal.

Som medarbetare i Sjukhuskyrkan kommer du att erbjudas handledning.

Övriga upplysningar:

Sjukhuskyrkan hör organisatoriskt till Fässbergs församling, som är en del av Svenska kyrkan Mölndal och ligger precis söder om Göteborg. Du kommer att ingå i pastoratets prästkollegium och i tjänsten ingår vissa arbetsuppgifter i Fässbergs församling. Församlingslivet i Fässbergs församling är rikt med aktiva i alla åldrar.

Du skickar ditt personliga brev och cv till:

molndals.pastorat@svenskakyrkan.se

Sista ansökningsdag 15 september.

Preliminär intervjudag 23 september.

I ditt personliga brev ser vi gärna att du skriver något om din vision för arbete i sjukhuskyrka och församling.

Tillträde enligt överenskommelse.

Upplysningar om tjänsten lämnas av:

• Sara Ivarsson, Sjukhusdiakon och samordnare för Sjukhuskyrkan Mölndal
  • Johannes Imberg, Församlingsherde Fässbergs församling

Sjukhuskyrkan i Mölndal

Sjukhuskyrkan på Mölndals sjukhus vill vara ett stöd för dig som är patient, närstående eller personal. Verksamheten är ekumenisk.

Fässbergs församling

Sedan 1887 står Fässbergs kyrka på Baazberget. En helig plats där människor möts för att dela livet. Med en mångtusenårig tillit till Gud - som skapat universum, som befriat oss från döden och som aldrig lämnar oss ensamma - är det fortfarande här vi möts i lovsång och bön, oavsett hur livet är. Sprudlande, brokig, allvarlig, frågvis, förväntansfull. Så sträcker sig Fässbergs församling mot den framtid som väntar. I det liv som levs nu.