Resa till Taizé, Frankrike 3-11 augusti 2024

Välkommen att följa med Svenska kyrkan i Mölndal till kommuniteten Taizé i Frankrike. Du som är mellan 15 och 29 år, samt konfirmerad i Fässbergs, Stensjöns eller Kållereds församling är välkommen att åka med (övriga får åka med i mån av plats). När? 3-11 augusti 2024. Anmälan hittar du om du klickar här.

Late Night Church i Fågelbergskyrkan 30 augusti

Fredag 30 augusti kl 19-23 i Fågelbergskyrkan. Late Night Church med gudstjänst, lovsång och efterhäng.

Late Night Church i Fågelbergskyrkan 20 september

Fredag 20 september kl 19-23 i Fågelbergskyrkan. Late Night Church med gudstjänst, lovsång och efterhäng.

Late Night Church i Fågelbergskyrkan 29 november

Fredag 29 november kl 19-23 i Fågelbergskyrkan. Late Night Church med gudstjänst, lovsång och efterhäng.

Vad är Taizé?

​Taizé är en kommunitet eller kloster i Frankrike dit tusentals ungdomar från hela världen vallfärdar varje år. Svenska kyrkan i Mölndal har sedan 1996 rest till Taizé med ungdomar som fått med sig minnen för livet. Många har fortsatt åka dit år efter år. Resan till Taizé är en fantastisk möjlighet för dig att hänga med på ett äventyr som innebär möten med ungdomar från andra länder, samtal, lekar, stunder av stillhet, bön och vacker musik.

Du som är mellan 15 och 29 år samt konfirmerad i Fässberg, Kållered eller Stensjön är välkommen att anmäla dig. Vi ser mycket fram emot att få göra 2024 års resa till klostret i Taizé tillsammans med dig!

För mer info, kolla in Taizés egen hemsida:

När och hur

Vi åker buss från Mölndal 3 augusti och kommer fram till Taizé 4 augusti (och sover i bussen på vägen). Vi stannar i Taizé en vecka och kommer hem på kvällen 11 augusti.

Informationsmöte

”Glädjefyllt, frihet, befriande, gött”, ”Väldigt bra gemenskap”, ”Det är som en lugn paus från verkligheten”, ”Gött folk, lärorikt, varmt”.

Röster från tidigare år.

Resenärer och vårdnadshavare träffas söndagen 26 maj i Fässbergs kyrka, vi inleder med att fira Taizémässa kl. 18 och fortsätter sedan med ett informationsmöte direkt efter gudstjänsten. Vid mötet delas mer info ut om tider, packlista, vilka ledare som åker med mm.

Resan blir ännu roligare om vi lär känna varandra i förväg. Kom gärna på församlingarnas ungdomsgrupper (onsdagar kl. 19 i Fässberg, torsdagar kl. 18 i Fågelbergskyrkan), Late night church (26/1, 1/3 och 31/5, se plats i kalendern) samt på Taizémässorna i Fässbergs kyrka kl. 18  4/2, 7/4 och 26/5 (den sista är obligatorisk).

Kostnad

Svenska kyrkan i Mölndal subventionerar priset för dig som tillhör någon av församlingarna i Mölndals pastorat (Fässberg, Kållered och Stensjön).

Den egna avgiften blir lägre om du anmäler dig tidigt.

Anmälan före 1 feb 2024: 2 400 kr

Anmälan före 15 mars 2024: 2 900 kr

Anmälan därefter: 3 500 kr

​Priset inkluderar bussresorna samt kost och logi i Taizé. Kostnader för måltider under bussresorna samt fickpengar tillkommer.

Resan betalas via swish under april/maj 2024. Mer information om inbetalningen kommer skickas ut på mail.

Du som inte bor i Mölndals pastorat får följa med i mån av plats (definitivt besked kan lämnas i början av sommaren) och betalar då fullpris. Kontakta Johanna Risenfors Lindmark om du är intresserad.

Anmäl dig via anmälningsformuläret nedan

Sista anmälningsdag är 31 maj 2024

Avbokning

Skulle du ångra dig efter inbetalning får du 50% av kostnaden tillbaka om du avbokar senast 15 juni. Avbokning sker genom att mejla johanna.risenforslindmark@svenskakyrkan.se. Skriv ”avbokning Taizé” som rubrik samt namnet på den personen avbokningen gäller i mejlet.

Anmälan till Taizeresa 3-11 augusti 2024. Anmälan är bindande.

Det är OK för mig att mitt barn finns med på bild i Svenska kyrkan Mölndals olika informationskanaler. (Webbsida/blogg/Facebook/Instagram/tryckta medier)

Vilken församling är du konfirmerad i?

Om du anmäler dig före 1 februari betalar du 2400 kr för resan Anmäld före 15 mars betalar 2900 kr och anmäld före 1 maj betalar 3500 kr. Kostnaden täcker bussresa samt vistelsen i Taizé. Kostnader för måltider under bussresorna till och från Taizé, samt fickpengar tillkommer. Skulle du ångra dig efter inbetalning får du 50 % av kostnaden tillbaka om du avbokar senast 15 juni.

Glada ungdomar utanför kyrka, sommarbild

Ungdom

Svenska kyrkan Mölndal har mycket verksamhet för unga med både öppna grupper, enstaka evenemang och kurser för dig som vill delta i aktiviteter före, under och efter din konfirmationstid.