Vigselring i psalmbok, skuggan av ringen har formen av ett hjärta
Foto: Maria Eddebo Persson/IKON

Bröllop – en kärleksfest

Går ni i bröllopstankar? Vill ni gifta er i kyrkan? Oavsett om ni väljer stor fest eller en högtid i all enkelhet blir bröllopet ett minne för livet. Boka er stora dag i en av våra vackra vigselkyrkor.

Drop in-vigsel

Här kan du anmäla dig till kommande tider. Nästa Drop in-tillfälle är nyårsafton 31 december 2024, kl. 10:00-16:00.

Vigsel - bröllop

I vigselakten uttrycker och bekräftar två människor inför Gud sin kärlek till varandra och sin vilja att leva tillsammans. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet. Vi påminns om Guds närvaro och lägger kärleken i hans händer.

Det finns flera vackra kyrkor i Mölndal (se nedan) som passar för vigsel. I Fässbergs, Stensjöns, Kållereds och Toltorpskyrkan kan du gå på rundvandring på din dator.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

1 Kor 13:4-7, 13

Det finns också möjlighet att få en kyrklig vigsel utomhus i Mölndal. Hör av dig med era önskemål så försöker vi lösa detta.

Läs gärna mer om vad vigseln betyder och innebär.

Har du frågor om bröllop och vigsel eller vill du boka en tid? Kontakta någon av våra präster eller vårt kansli, 031-7619300.

Låna brudkrona

Det finns flera vackra brudkronor att låna när ni gifter i någon av kyrkorna hos Svenska kyrkan Mölndal. Dessa bokas via expeditionen.

Brudkronor

Svenska kyrkan Mölndal har flera olika brudkronor att låna ut när ni vill gifta er hos Svenska kyrkan Mölndal.

Fässbergs kyrka

Byggd 1887, rymmer 500 personer. Parkering finns nedanför kyrkan vid församlingshemmet eller i parkeringshuset vid innerstan. Här firas Högmässa varje söndag kl. 11:00. Adress: Terrakottagatan 3b, Mölndal.

Kållereds kyrka

Vackra Kållereds kyrka är Mölndals äldsta byggnad. Adress: Norra Kyrkvägen, Kållered.

Toltorpskyrkan

Byggd 1933, rymmer 80 personer. Fin kyrka för bröllop och dop. Gudstjänst terminstid andra söndagen i månaden kl. 16:00. Adress: Dalgångsgatan 2, Mölndal.

Stensjökyrkan

Kyrkan rymmer ca 175 personer. Bredvid kyrksalen och i bottenvåningen finns flera samlingssalar. Högmässa med söndagsskola kl 10 på söndagar. Mässa onsdagar kl 18.30. Adress: Gunnebogatan 18, Mölndal

Kyrkor och lokaler

Hos Svenska kyrkan Mölndal finns många olika kyrkor, alla med olika historia och karaktär. Från Mölndals äldsta byggnad, Kållereds kyrka med spår från 1100-talet till kyrkor byggda på 1900-talet.

Musik vid kyrkliga handlingar

Här kan du läsa Svenska kyrkan Mölndals tankar, råd och tips om musiken vid kyrkliga handlingar (dop, bröllop och begravning).

Svenska kyrkan Mölndal

Församlingsexpedition och kansli

Mer om Svenska kyrkan Mölndal

Telefontid: mån-tors 09-12, 13-15 och fre 09-12. Besök (mån-tors 09-12, 13-15 och fre 09-12): Terrakottagatan 3B, 43142 Mölndal. Faktureringsadress: Fack 77800936, Box 15018, 75015 Uppsala. Organisationsnr: 252003-0202. Momsregistrerings: SE252003020201. Bankgiro: 5344-7876.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.