Pilgrimsvandringar

Här kan man läsa om se karta på Sveriges pilgrimsleder. Pilgrimsvandringar är en del av vår historia. Vi kan fortfarande vandra på samma vägar som människor gjorde på medeltiden. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.  En pilgrim har både ett inre och ett yttre mål med sin vandring. De inre målen kan vara ökad självkännedom eller att känna frid och Guds närvaro. Det yttre målet är den fysiska plats där vandringen slutar.

Romboleden

En pilgrimsled från Arboga till Nidarosdomen i Trondheim med anor från 1000-talet. Denna urgamla led uppdateras nu med ny märkning och sträcker sig genom Mora församling från Svarttjärn i söder till Oxberg i norr och är en mycket vacker och varierad vandringsled. Se karta och info på https://www.naturkartan.se/sv/romboleden.

Du kan vandra längs den när som helst och du väljer själv vilken sträcka du vill gå, så varmt välkommen att vandra längs Romboleden i sommar!

Vill man vandra tillsammans med andra finns följande möjligheter:

30 juni-4 juli Rättvik-Sollerön går en pilgrimsvandring genom Mora som Rättviks stiftsgård arrangerar. Se mer info på https://stiftsgardenrattvik.se/pilgrimsvandring/. Kostnad tillkommer.

3 juli kl 19 pilgrimsmässa med musik i Mora kyrka tillsammans med pilgrimsvandrarna från Rättviks stiftsgård. Alla välkomna. Ingen kostnad, valfri kollekt.

17-18 juli Svarttjärn-Sollerön-Mora, som en del av en stor Tillsammansvandring som sträcker sig hela vägen från Arboga till Trondheim. Se info på romboleden.se. Ingen kostnad.

8-9 september Mora-Oxberg-Älvdalen, som en del av en stor Tillsammansvandring som sträcker sig hela vägen från Arboga till Trondheim. Se info på romboleden.se. Ingen kostnad.

21 september Svarttjärn-Malibambo i samverkan med Siljansnäs församling, Leksands pastorat, med andakt på eftermiddagen vid Malibambo. Möjlighet finns att vandra hela vägen från Svarttjärn, från närliggande Rossberg, eller från parkeringen vid Malibambo. Ingen kostnad.

Romboleden

Romboleden, pilgrimsled sedan 1000-talet, är Sveriges längsta pilgrimsled och unik i sitt slag. Den startar i Köping och avslutas i Trondheim. Vandringen bjuder på upplevelser för både kropp och själ.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Vid frågor gällande pilgirimsvandringar kontakta gärna

Lena Budh

Kaplan - präst med specialuppdrag, Svenska kyrkan i Mora

Ludwig Fontanac Rytter