Foto: Maria Lundgren

Griftegårdsförvaltningen i Motala

Motala griftegård som ligger inbäddad i grönska, på en höjd lite nordost om centrum, invigdes och togs i bruk 1865. Här möter du viloplatser som inte hör till de traditionella formerna. Vi har skapat en rofylld och vacker plats där du kan vila, begrunda och njuta i den vackra miljön. Här kan du uppleva ett lugn och promenera i fantastiskt vackra miljöer längs gångar, på broar över små vattendrag, se vattenfall och vackra blomsterarrangemang som ramas in av vackra gärdesgårdar. Griftegården är som en spegel av livet och det som varit både för dem som levt, för dem som lever nu och kommande släkten. Den är också en historiebok, ett levande kulturarv, som berättar om bygdens historia, hur den utvecklats och förändrats.

En stenängel står bakom en gravsten på marken.

Hitta gravplatser digitalt

Sök bland 2 575 239 gravsatta på 1 903 kyrkogårdar i hela Sverige

Viloplatser- Kistgrav, urngrav, asklund och minneslund

Gravskick

Jordbegravning eller kremering? Egen grav eller aska som sprids? Många berättar för sina anhöriga om hur och var de vill bli begravda i framtiden. Om en avliden person inte har berättat, eller lämnat några önskemål efter sig, får de anhöriga ta ställning till en bra lösning.

Blommor och ett ljusblått hjärta vid en gravsten.

Prislista gravskötsel

Här hittar du prislista för gravskötsel

Någon håller en stor spade.

Beställning gravskötsel

Här kan du beställa gravskötsel

En bukett röda rosor i en vas på en grav.

Prislista övriga tjänster

Här hittar du prislista på våra övriga tjänster

Våra begravningsplatser

Vinnerstad kyrka

Vinnerstad kyrka har anor från 1100-talet.

Några personer sitter vid ett bord och antecknar.

Griftegårdskommitté

Denna kommitté har till uppgift under kyrkorådet att ansvara för begravningsverksamheten inom Motala församling. Kommittén består av fem ledamöter med fem personliga suppleanter.

En stentrappa går ner mot en kyrkogård.

Här hittar du länkar kopplade till begravningsverksamhet

Välkommen att kontakta Griftetegårdsexpeditionen.