En rad med brevlådor vid en häck. En villa i bakgrunden.
Lyssna

Klagomål och synpunkter

Motala församlings förskolor

Enligt skollagen (2010:800) kap 4 Kvalitet och inflytande §8 ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Information skall lämnas på lämpligt sätt.

Om du har synpunkter eller klagomål på verksamheten på förskolan gällande t.ex. verksamhetens pedagogiska innehåll, hämtning, lämning, bemötande, säkerhet, särskild händelse m.m. så har du möjlighet/förväntas du att i första hand lämna dem till personal på den förskola det gäller. Oftast är detta det enklaste och snabbaste sättet att lösa problemet.

 

Viktigt att du pratar med rektorn

Om du inte får rätt hjälp/ bemötande bör du prata med rektor Susanne Wernström som har det övergripande ansvaret. Det är rektorn som skall se till att barnen får det stöd de behöver och som tar beslut om olika åtgärder. Det är viktigt att den som är ansvarig för förskolan får möjlighet att rätta till sådant som blivit fel.

Om du inte får hjälp av rektorn?

Om problemet inte blir löst efter att du pratat med rektorn kan du vända dig till kyrkoherde Lars-Eric Norrsäter i Motala församling. Han representerar kyrkorådet och huvudmannarådet och har det yttersta ansvaret för förskolorna.

Lämna klagomål/synpunkter

Du som förälder har rätt att få svar och uppföljning på dina klagomål/synpunkter och vilka insatser som planeras sättas ini nära anslutning till att klagomål/synpunkter lämnats.

Anmälan till Skolinspektionen

Om du fortfarande känner att du inte fått gehör för dina synpunkter/klagomål kan du vända dig till Skolinspektionen.

Du som förälder har rätt att få svar och uppföljning på dina klagomål/synpunkter och vilka insatser som planeras sättas i ni nära anslutning till att klagomål/synpunkter lämnats.

Susanne Wernström

Susanne Wernström

Rektor för förskolan, Motala församling

Lars-Eric Norrsäter

Lars-Eric Norrsäter

Präst, Motala församling

Mer om Lars-Eric Norrsäter

Kyrkoherde