Två kvinnor sitter och samtalar i ett vardagsrum.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Någon att prata med

Är du i behov av samtal, gemenskap? I Munkedals församling finns våra präster och diakoner här för dig i livets prövande stunder. Oavsett om du söker stöd i svårigheter eller vill vårda din själ, är vi här för att lyssna och stötta dig.

Ibland räcker det inte att få tala med en vän eller släkting eller så finns inte den möjligheten. Då finns kyrkans präster och diakoner att vända sig till.

Under ett själavårdssamtal är det du som styr ämnet. Det kan handla om självutforskning, bearbetning av svåra upplevelser eller diskussioner kring tro och tvivel. Vårt team består av både diakoner och präster, med utbildning och erfarenhet av samtal, även om vi inte är terapeuter. När livet förändras kan det vara hjälpsamt att få tala med någon om sorg och saknad och om hur livet kan gå vidare.

Kanske räcker det med ett samtal eller så träffas ni regelbundet för flera samtal under en längre eller kortare tid. Vad som blir bäst bestämmer ni tillsammans. Samtalen är kostnadsfria och inga journaler förs.Du bestämmer själv vad du vill prata om och både präster och diakoner har tystnadsplikt.

En präst har vid ett enskilt samtal absolut tystnadsplikt. Det finns inga undantag i den tystnadsplikten, inte ens om du som samtalat med prästen vill att uppgifterna ska föras vidare kan prästen göra det. En präst får inte heller kallas att vittna i rättegång om sådant som framkommit i ett enskilt samtal.

En diakon har också tystnadsplikt men kan till skillnad från en präst hjälpa dig om du vill att dina uppgifter ska föras vidare. En diakon har också, på samma sätt som tex sjukvårdspersonal, ansvar att bryta tystnadsplikten om det framkommer uppgifter som det enligt lag är anmälningsplikt på – t.ex. om ett barn far illa.

Oavsett vem du väljer att samtala med får du en trygg och erfaren samtalspartner som kan vara ett gott stöd under en svår tid.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Präster och diakon i Munkedals församling