Personuppgiftsbehandling kamerabevakning

Munkedals församling kamerabevakar med stöd av församlingens berättigade intresse att förhindra skadegörelse, stölder och annan brottslighet. Läs mer om hur vi hanterar bevakningen.

Kamerabevakning

Hur och varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi har gjort en intresseavvägning där vi bedömt att vårt berättigade intresse av att kamerabevaka väger tyngre än dina grundläggande rättigheter och friheter samt ditt intresse av att inte bli bevakad.

Tillgången till filmmaterialet är starkt begränsad till de som behöver ha tillgång för att utföra sitt arbete, och de som får tillgång är bundna av tystnadsplikt enligt kamerabevakningslagen (SFS 2018:1200).

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi spelar in rörlig bild utan ljud och kan därmed komma att behandla material där personer syns.  Detektorkameror är utplacerade i kyrkor, församlingshem och personalutrymmen och är endast aktiva vid påslaget inbrottslarm.

Hur länge behandlar vi personuppgifterna?

Vi sparar normalt bildmaterialet från kameran i tre dagar. Bildmaterial där brott förekommer kan komma att bevaras under den tid som krävs för att händelsen ska kunna utredas och för att vi ska kunna tillvarata våra och andra personers rättigheter.

Vilka andra får del av era personuppgifter?

Bildmaterial där brott förekommer kan komma att lämnas ut till Polismyndigheten.

Vilka rättigheter har du?

Munkedals församling ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter.

Du som finns med på inspelat filmmaterial har rätt att av personliga skäl invända mot att materialet sparas, i vilket fall vi gör en avvägning mellan ditt intresse av integritetsskydd och vårt intresse av bevakningen. För att vi ska kunna hantera din begäran bör du om möjligt specificera när du varit på den bevakade platsen med datum och klockslag. Du behöver även kunna identifiera dig.