Lyssna

Komminister med ansvar för 0-18 år

Är du, eller känner du någon, som är rätt präst för att göra skillnad för barn och unga i Munkedal? Vi söker nu en engagerad präst till en komministertjänst med ansvar för barn och unga (0-18 år) i Svenska kyrkan i Munkedal. Sök själv eller tipsa gärna vidare!

"Från fjäll till fjord". Munkedals församling är en levande landsbygdsförsamling med engagerade medarbetare och församlingsbor, vackra medeltida kyrkor, en god ekonomi och ett högt medlemstal.

Församlingen omfattar hela Munkedals kommun och präglas av storslagen natur och vackra omgivningar. E6 passerar genom församlingen, vilket gör det smidigt för många att pendla till Uddevalla, Göteborg och Norge. I Munkedals församling är antalet kyrkliga handlingar och konfirmander stort, här finns ett rikt musikliv med kör- och konsertverksamhet och vi har påbörjat både miljödiplomerings- och regnbågsnyckelprocesser. Var med och bygg församling och ta steg mot framtiden.

Arbetsuppgifter

Som komminister med ansvar för barn och unga 0–18 år har du ditt kontor i Foss församlingshem men är verksam som församlingspräst i hela församlingen. Ditt huvudfokus är arbete med dop och konfirmation samt stöd till barn och deras föräldrar. Du ansvarar för att samordna konfirmandarbetet och församlingens små och stora-gudstjänster.

Du leder gudstjänster och kyrkliga handlingar, och det finns möjlighet att hålla i samtalsgrupper för andlig fördjupning för både unga och vuxna.

Du ingår i ett arbetslag om 16 personer och samarbetar med präster, diakoner, musiker, församlingspedagoger, assistenter och vaktmästare. Du får din arbetsledning från komministern med arbetsledande ansvar.

Eftersom tjänsten innebär arbete med barn krävs ett utdrag ur belastningsregistret. Präster behörighetsprövas också av domkapitlet enligt kyrkoordningens bestämmelser.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är öppen, trygg, engagerad, kreativ och nyskapande. Har ett driv, gillar att möta människor, arbeta med barn och ungdomar, gärna samverkar med andra och har ett hjärta för kyrkan.

Du:

• är prästvigd och medlem i Svenska kyrkan.
  • delar Svenska kyrkans värderingar och vill förmedla tro och liv till andra
  • har några års erfarenhet av konfirmandarbete.

Vi erbjuder:

• Inga vakanser och full bemanning på alla tjänster i församlingen.
  • Du är med och utformar din tjänst i samråd med din arbetsledare.
  • Du får arbeta i en vacker naturnära miljö.
  • Församlingen har generösa fortbildnings- och utbildningsinsatser.
  • Erbjudande om friskvårdbidrag på 2000 kr/år.
  • Du har möjlighet att arbete hemifrån en dag i veckan.

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Heltid, 100 procent