Allhelgonavandring

Aktivitet för årskurs 6.

Vi samtalar med varandra och eleverna får möjlighet att reflektera över livet, döden och vad som händer efter döden. Vi får lära oss om vad allahelgona dagen och alla själars dag är. Varför vi tänder ljus på gravarna denna helg?

Eleverna kommer också få höra om och se bilder på olika helgon och människor som står upp för människors rättigheter, om utanförskap och jämställdhet. Vi kommer också att berätta om historien kring halloween och om den har något att göra med allahelgona?

Utdrag från kursplanen religionskunskap för åk 6:
· Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden.
· Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frågor utifrån elevernas egna argument och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexualitet.

Mer info och bokning: maria.isefalt@svenskakyrkan.se

Maria Isefält

Medarbetare i Älta kyrka, Församlingspedagog, Välkommen till Nacka församling!