Mål 15

Intill Nacka kyrka arbetar vi tillsammans med våra engagerade "gröna volontärer" för att odla både i vårt växthus och i våra odlingslådor. Denna grönskande verksamhet inkluderar bland annat odling av blommor som används för att arrangera vackra altarbuketter.

Vår kyrkogård vid Nacka kyrka är känt för sin rika blomsterprakt. Nyligen har vi utökat vårt bidrag till Nackas biologiska mångfald genom att införa en bikupa. Som en del av vårt hållbarhetsarbete klipper kyrkogårdsförvaltningen gräsmattorna mer sällan och har skapat en blomsteräng för att främja biologisk mångfald.

All plantering av träd, buskar och blommor görs med djup kunskap om och hänsyn till ekosystemet. Vi tar hänsyn till varje årstids specifika behov för att främja både mångfald och hållbarhet i vår omgivning.

TIPS!
1. Öppna ett insektshotell! Det är inte bara bra för den biologiska mångfalden, utan lockar även till sig djur som förbättrar skörden av frukt och bär i din trädgård.

2. Köp certifierat och ekologiskt! Se till att köpa certifierat och ekologiskt när du konsumerar tropiska grödor såsom bananer, choklad och kaffe.

Bön
Tack Gud för att jag får leva av din skapelse i föda och natur och att jag får ta del av ditt mångfald. Jag ber för naturen, för dess mångfald och rikedom. Och jag ber för att alla människor gör allt för att rädda denna gåva från dig från att förgöras och utplånas. Vad kan vi göra, Gud? Visa oss hur vi på allvar ska agera för att rädda dessa gåvor och rikedomar från att förgöras. Amen